نام کتاب : خرد گرايى در قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 18
دوست و راهنما، و اصلىترين تكيهگاه اهل ايمان است. از نظر اسلام، علم، نيازمند عقل است؛ زيرا علمِ بدون عقل براى عالم، زيانبار است.[1]
كوتاه سخن اينكه از نظر اسلام، تنها راه تكامل مادّى و معنوى و سازندگى دنيا و آخرت و رسيدن به جامعه مطلوب و مقصد اعلاى انسانيت، درست فكر كردن است و همه گرفتارىهاى انسان، نتيجه به كار نگرفتن انديشه و جهل است.
از اين رو، در جهان پس از مرگ، آنان كه به فرجام عقايد، اخلاق و اعمال ناشايسته خود گرفتار مىشوند، درباره ريشه گرفتارىهاى خود چنين مىگويند:
و گويند اگر شنيده [و پذيرفته] بوديم يا تعقّل كرده بوديم، در [ميان] دوزخيان نبوديم. پس به گناه خود، اقرار كنند؛ و مرگ باد بر اهل جهنّم!
واژه عقل در لغت
واژه عقل، در زبان عرب به معناى نگه داشتن، بازداشتن و حبس كردن است، مانند بستن شتر با عقال.[3]
همان گونه كه عقال، شتر را از حركت بيجا باز مىدارد، نيرويى در جان انسان وجود دارد به نام عقل، كه او را از جهل و لغزش در انديشه و عمل، باز مىدارد. لذا پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله فرمود: