responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منتخب ميزان الحكمه نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 329

3634.امام صادق عليه السلام : هر كه دو ركعت نماز بخواند و بداند در آنها چه مى گويد ، نمازش كه تمام شد ، گناهى ميان او و خداوند باقى نماند .

1122 كسى كه نمازش، نماز نيست

3635.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : كسى كه ركوع و سجود نماز را درست به جا نياورد ، نمازش نماز نيست .

3636.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كه در نماز ، از روى عمد بفهمد در طرف چپ و راستش چه كسى قرار گرفته ، نمازش نماز نيست .

3637.امام صادق عليه السلام : كسى كه زكات ندهد ، نمازش درست نيست .

3638.امام صادق عليه السلام : نماز حاقن و حاقب و حازق درست نيست ؛ حاقن ، كسى است كه بولش به او فشار مى آورد و حاقب ، كسى است كه غائطش به او فشار مى آورد و حازق ، كسى است كه پايش از آنچه پوشيده در فشار است .

1123 نهى از كاهلى در نماز

«منافقان با خدا نيرنگ مى كنند و حال آن كه او با آنان نيرنگ خواهد كرد و چون به نماز ايستند با كسالت برخيزند ، با مردم ريا مى كنند و خدا را جز اندكى ياد نمى كنند» .

3639.بحار الأنوار : در حديث معراج آمده است : اى احمد ! از سه بنده در شگفتم : بنده اى كه به نماز مى ايستد و مى داند دست به سوى چه كسى برمى دارد و در برابر چه كسى ايستاده است ، امّا خواب آلود است ... .

3640.امام على عليه السلام : هرگاه در حال نماز خواب بر تـو غـلبه كرد ، نماز را قطع كن و بخواب ؛ زيرا در چنان حالى نمى دانى كه براى خودت دعا مى كنى يا نفرين .

3641.امام باقر عليه السلام : بـا حـالت كـسل و خـواب آلود و سـنگين بـه نماز نايست ؛ زيرا اينها از خصلتهاى نفاق است و خداوند مؤمنان را از اين كه در حالت مستى ؛ يعنى مستى خواب ، به نماز ايستند نهى فرموده است .

ر . ك : عنوان 345 «تنبلى» .

1124 مواظبت بر اوقات نماز

«واى بر نمازگزاران ، آنان كه از نمازشان غافلند» .

«و كسانى كه بر نمازهايشان مواظبت مى كنند . آنان همان وارثانند» .

3642.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : در ديندارى مرد همين بس ، كه بر گزاردن نمازها بسيار مواظبت كند .

3643.امام على عليه السلام ـ در نامه خود به محمّد بن ابى بكرـ : مراقب وقت نماز باش و آن را به هنگام بخوان ، نه به دليل بيكارى آن را پيش از موقع بخوان و نه به سبب كارى آن را از وقتش به تأخير انداز .

1125 تشويق به خواندن نماز در اول وقت

3644.امام باقر عليه السلام : بدان كه اوّل وقت ، هميشه بهتر است ؛ پس تا جايى كه مى توانى به كار خير بشتاب ، محبوبترين كارها نزد خداوند عز و جل كارى است كه آدمى بر آن مداومت ورزد ، گرچه اندك باشد .

3645.امام صادق عليه السلام : فضيلت اوّل وقت (نـماز) بـر آخـر وقت ، همچون فضيلت آخرت بر دنياست .

3646.قزّاز : حـضـرت رضا عليه السلام بـراى استقبال از بـرخـى عـلويان بيرون رفت . در اين هنگام وقت نماز رسيد ؛ حضرت راه خود را به طرف قلعه اى كه در آن نزديكى بود كج كرد و زير (سايه) صخره اى فرود آمد و فرمود : اذان بگو . عرض كردم : منتظر مى مانيم تا يارانمان هم به ما ملحق شوند . حضرت فرمود : خدا تو را بيامرزد ، هرگز نمازت را بدون علّت از اوّل وقت به تأخير مينداز . هميشه رعايت اوّل وقت را بكن . آنگاه من اذان گفتم و نماز خوانديم .

1126 بى نماز و كفر

«در ميان باغها ، از يكديگر مى پرسند ، درباره مجرمان : چه چيز شما را در (آتش) سقر درآورد؟ گويند : ما از نمازگزاران نبوديم» .

3647.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : ميان مسلمان و كافر فاصله اى جز اين نيست كه نماز واجب را عمدا ترك كند يا از روى سبك شمردن آن را نخواند .

3648.امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به اين پرسش كه چرا بى نماز ، كافر خواندـ : چون كسى كه زنا و امثال اين كار را مى كند بر اثر غلبه شهوت دست به اين كارها مى زند امّا بى نماز ، نماز را ترك نمى كند ، مگر از روى سبك شمردن و بى اعتنايى بدان .

1127 نماز را سبك مشماريد

3649.امام باقر عليه السلام : نمازت را سبك مشمار ؛ زيرا پيامبر صلى الله عليه و آله هنگام رحلتش فرمود : از من نيست كسى كه نمازش را سبك بشمارد .

3650.ابو بصير : به حضور حُمَيده رسيدم تا رحلت امام صادق عليه السلامرا به او تسليت گويم . حُميده گريست و گفت : اى ابا محمّد ! كاش هنگام فوت آن حضرت بودى . يكى از چشمان خود را بست و سپس به من فرمود : خويشان و نزديكانم را نزد من بخوانيد . وقتى همه دور آن بزرگوار جمع شدند ، فرمود : هرگز شفاعت ما به كسى كه نماز را سبك بشمارد ، نمى رسد .

1128 نماز جماعت

3651.لقمان عليه السلام ـ در اندرز به فرزندشـ : نماز را با جماعت بخوان ، گرچه روى نوك نيزه باشد .

3652.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ درباره عدّه اى از مسلمانان كه براى نماز به مسجدـ : عدّه اى نماز در مسجد را ترك گفته اند ، چيزى نمانده كه دستور دهيم هيزم بياورند و بر در خانه هاى آنها بگذارند و بر آنها آتشى افروزند وخانه هايشان را بر سرشان بسوزانند .

نام کتاب : منتخب ميزان الحكمه نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 329
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست