responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انديشه اجتماعى در روايات امر به معروف و نهى از منكر نویسنده : صديق اورعى، غلامرضا    جلد : 1  صفحه : 104

حفظ گروه و حفظ پيوستگى گروهى و حفظ خرده‌

حفظ گروه از گزند دشمن‌

عدم تعديل فرهنگى‌

حفظ خرده فرهنگ پنهان عدم تحميل اختلاط با فرهنگ حاكم‌

تقيه (حفاظ گروهى)

حفظ اعضاى گروه ياد شده عدم نابودى فيزيكى گروه‌

تقيه/ استراتژى بقا مبتنى بر صبر (مقاومت) و انتظار

استراتژى بقا مبتنى بر صبر (مقاومت) و انتظار اعتقاد به تغييرات آرام فرهنگى‌

3- 2. محبت‌

محبت، پذيرش پيام را افزايش مى‌دهد. اگر شخصى را دوست بداريم، با او همانندى مى‌كنيم و اگر محبت و همانندى بين ما و ديگرى برقرار باشد، عقايد و رفتار او، تأثير بيشترى بر عقايد و رفتار ما خواهد داشت. اين مطلب در بحث ارائه اطلاعات، مطرح شد.

در اين روايت به اين نكته تصريح شده است. امام صادق عليه السلام فرمود: «خداوند بنده‌اى را رحمت كند كه دوستى و محبت مردم را به سوى خود بكشاند و پس از آن، آنچه را نيكو مى‌دانند، به آنها بگويد و آنچه را زشت مى‌شمارند، نگويد».[1]

جلب مودّت و دوستى مردم، مقدمه‌اى براى امر به معروف است؛ زيرا محبت، تأثير ارائه اطلاعات و تبليغات را در مخاطب افزايش مى‌دهد و اگر به غايت دين و همت مؤمنان- كه تداوم و گسترش باورها، ارزش‌ها و هنجارهاى دين، ميان مردم است- توجّه داشته باشيم، تصديق مى‌كنيم كه جلب دوستى مردم، مقدمه‌اى مهم در نيل به مقصود است.

3- 3. ماهيّت اطلاع‌

ماهيّت اطلاع، بر ميزان پذيرش آن از سوى مخاطب تأثير دارد. سه عنصر بر ميزان تأثير پيام اثر دارد: وضعيت پيام دهنده، وضعيت پيام گيرنده و وضعيت پيام. بيشترين تغيير عقيده در


[1]. ر. ك: حُرّ عاملى، محمّد بن حسن، وسائل الشيعه، ج 16، ص 219، روايت 21404.

نام کتاب : انديشه اجتماعى در روايات امر به معروف و نهى از منكر نویسنده : صديق اورعى، غلامرضا    جلد : 1  صفحه : 104
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست