16731.الإمامُ الباقرُ عليه السلام : إنَّ للقرآنِ بَطنا ، و للبَطنِ بَطنٌ ، و لَهُ ظَهرٌ ، و للظَّهرِ ظَهرٌ ، ... و ليسَ شيءٌ أبعَدَ مِن عُقولِ الرِّجالِ مِن تَفسيرِ القرآنِ ، إنّ الآيَةَ لَتَكُونُ أوَّلُها في شيءٍ و آخِرُها في شيءٍ ، و هُو كلامٌ مُتَّصِلٌ يَتَصرَّفُ على وُجوهٍ . [1]
16732.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : القرآنُ كُلُّهُ تَقريعٌ ، و باطِنُهُ تَقريبٌ . [2]
(انظر) بحار الأنوار : 92 / 78 باب 8 .
3262
التَّحذيرُ مِن التَّفسيرِ بِالرَّأيِ
16733.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : قالَ اللّه ُ جلَّ جلالُه : ما آمَنَ بي مَن فَسَّرَ بِرَأيهِ كَلامي . [3]
16734.عنه صلى الله عليه و آله : مَن قالَ في القرآنِ بغَيرِ عِلمٍ فَلْيَتَبَوَّأْ مَقعَدَهُ مِن النارِ . [4]
16735.عنه صلى الله عليه و آله : مَن تَكَلَّمَ في القرآنِ برَأيهِ فَأصابَ فَقَد أخطَأَ . [5]
16736.عنه صلى الله عليه و آله : مَن قالَ في القرآنِ بغَيرِ ما عِلمٍ جاءَ يَومَ القِيامَةِ مُلجَما بلِجامٍ مِن نارٍ . [6]
16731.امام باقر عليه السلام : همانا قرآن باطنى دارد و باطنش نيز باطنى دارد. و ظاهرى دارد و ظاهرش نيز ظاهرى دارد... از دسترس خِرد مردان چيزى دورتر از تفسير قرآن نيست؛ [زيرا ]آيه قرآن آغازش درباره چيزى است و پايانش درباره چيزى ديگر. قرآن گفتارى پيوسته است كه به شكلها و معانى گوناگون حمل مى شود.
16732.امام صادق عليه السلام : قرآن سراسر گوشزد كننده است و باطنش نزديك كننده.
3262
پرهيز از تفسير به رأى
16733.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند فرمود: به من ايمان نياورده است كسى كه سخن مرا بر اساس رأى خودش تفسير كند.
16734.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هركه ندانسته درباره قرآن سخن بگويد، جايگاهش آتش است.
16735.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كه در قرآن مطابق نظر خود سخن بگويد و سخنش درست هم باشد، باز خطا كرده است.
16736.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كه در قرآن ندانسته چيزى بگويد، روز قيامت در حالى آورده شود كه لگامى از آتش بر او زده شده است.