نام کتاب : تاريخ حديث شيعه از آغاز سده چهاردهم هجرى تا امروز نویسنده : وفايى، مرتضى جلد : 1 صفحه : 124
تفاوت قائل شدهاند؛ امّا با توجّه به نزديكى تعاريف اين دو واژه و كاربرد مترادف آنها در بسيارى كتابهاى علوم حديث، به نظر تفاوت چندانى با هم ندارند.
در كتاب تحفة الأحوزى چنين آمده است:
مصطلح الحديث، از فنون رواية الحديث است و از چگونگى نقل احاديث راويان از جهت اتّصال و انقطاع زنجيره سند، دارا بودن سند يا ارسال، تواتر و وحدت نقل، صحّت و ضعف و ... بحث مىكند.[1]
درباره تاريخ پيدايش، تدوين و تكامل اين علم، سخنهاى گوناگونى گفته شده است. گروهى پايهگذار اين دانش را قاضى ابو محمّد حسن بن عبدالرحمان رامهرمزى (م 360 ق)، صاحب كتاب المحدّث الفاصل بين الرّاوى و الواعى مىدانند.[2]
برخى ديگر معتقدند كه پايهگذار آن، ابو عبد اللَّه حاكم نيشابورى (م 405 ق)، صاحب كتاب معرفة علوم الحديث بوده است.[3]
تاكنون تأليفات قابل توجّهى در حوزه دراية الحديث تدوين شده است، مهمترين آثار به جاى مانده از شيعه اماميه تا پيش از قرن چهاردهم هجرى بدين قرارند:
1. رسالة فى أحوال الأخبار، قطب الدين سعيد راوندى (م 573 ق).
2. شرح اصول دراية الحديث، سيّد على بن عبد الحميد الحسنى النجفى (م ق 8 ق).
3. البداية فى علم الدراية، الشهيد الثانى (م 966 ق).