نام کتاب : منهج اليقين (شرح نامه امام صادق عليه السلام به شيعيان) نویسنده : گلستانه، سید علاء الدین جلد : 1 صفحه : 414
پس اين معنى كه عبارت از بودن با انبيا و صدّيقان و شهدا و
صلحا باشد، يك راه از جمله راههاى فضل، متابعان ائمّه است. پس چگونه ادراك مرتبه
ائمّه و فضل ايشان توان نمود كه يك راه از فضائل اتباع ايشان، اين معنى بوده باشد؟
و در اين كلام شريف،
اشاره به فضل ائمّه طاهرين عليهم السلام و فضل كسانى كه از جمله متابعان و شيعيان
ايشان باشند، واقع شده.
و از جمله اخبار كه در
فضل ائمّه عليهم السلام و بيان مرتبه امامت وارد شده، روايت كرده است محمّد بن
يعقوب [كلينى] رضى الله عنه از عبد العزيز بن مسلم كه گفت: در خدمت حضرت امام رضا
عليه السلام در مرو بوديم. پس روز جمعه، در مسجد جامع، اجتماع كرديم و سخنان در
باب امامت و اختلاف مردم در آن باب، مذكور شد. من به خدمت آن حضرت عليه السلام
آمدم و حكايت گفتگوهاى مردم را در باب امامت، عرض نمودم. تبسّمى فرمود و گفت: اى
عبد العزيز! اين جماعت به راه جهالت افتادهاند و در رأىهايى كه دارند، فريب
خوردهاند. به درستى كه خداى- عزَّ و جلَّ- رسول صلى الله عليه و آله خود را از
دنيا نبُرد تا وقتى كه دين را براى او كامل گردانيد و قرآن را بر او نازل ساخت. و
بيان همه چيز در قرآن است و خداى تعالى، در قرآن، حلال و حرام، و حدود و احكام، و
جميع آنچه مردم به آن احتياج دارند، تمام را[1]
بيان كرده و فرموده كه: «هيچ چيز را در كتاب خود، فروگذاشت نكردهايم».[2] و در حجّة
الوداع كه آخر عمر آن حضرت صلى الله عليه و آله بود، اين آيه نازل شد كه:
«الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ
لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ
الْإِسْلامَ دِيناً»؛[3] يعنى:
امروز، دين شما را براى شما كامل ساختم و نعمت خود را بر شما تمام كردم و اسلام را
براى آن كه دين شما باشد، پسنديدم.
بعد از آن فرمود كه: امر
امامت، از آن چيزى است كه دين به او تمام مىشود، و حضرت پيغمبر صلى الله عليه و
آله از دنيا نرفت تا آن كه از براى امّت خود، مَعالم[4] دين ايشان را بيان
فرمود و راههاى هدايت [را] به ايشان نمود و ايشان را بر جادّه راه حق، باز داشت و
على بن ابى طالب عليه السلام را امام و راهنماى ايشان گردانيد و هيچ چيز از آنچه
امّتْ محتاج به آن باشند، بيانناكرده نگذاشت. پس كسى كه گمان كند كه خداى- عزَّ و
جلَّ- دين خود را كامل نساخته، كتاب الهى را رد كرده، و كسى كه كتاب الهى [را] رد
كند، كافر است به خداى- عزَّ و جلَّ- آيا شما قدر و منزلت امامت و