نام کتاب : منهج اليقين (شرح نامه امام صادق عليه السلام به شيعيان) نویسنده : گلستانه، سید علاء الدین جلد : 1 صفحه : 262
هم شايد كبيره بودن بعضى مستفاد شود. پس در ارتكاب آنها، از
اين معنى غافل نبايد بود و آنچه مشخّص شود كه از جمله صغائر است، ارتكاب آن را سهل
و حقير نبايد شمُرد؛ زيرا كه همه در مخالفت امر خداوند جليل، شريكاند و مىتواند
بود كه گناهان عظيمه[1]، به خوف و
انكسارِ بنده، مغفور شود و گناهى صغير[2]
كه از روى جرئت و بىپروايى صادر شود، آمرزيده نگردد. و مؤيّد اين معنى، احاديث
بسيار هست.
[كوچك شمردن گناهان]
و كلينى رحمه الله از
حضرت امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده كه فرمود: پرهيز نماييد از محقّرات
گناهان؛ زيرا كه آنها آمرزيده نمىشود. راوى پرسيد كه: محقّرات، كداماند؟
[فرمود:] آن كه مردى گناهى بكند و گويد: خوشا حال من، اگر گناهى به غير از اين،
نكرده بودم![3] و ابن
بابويه رضى الله عنه در معانى الأخبار و خصال، از حضرت امير المؤمنين عليه السلام
روايت كرده كه فرمود: به تحقيق كه خداى- عزَّ و جلَّ- غضب خود را در معصيت، پنهان
ساخته. پس كوچك مشمار هيچ معصيتى از معاصى الهى را؛ زيرا كه بسيار باشد كه غضب
الهى در ضمن آن معصيت باشد و تو ندانى.[4]
و شيخ طوسى رحمه الله در كتاب غيبت، از ابى هاشم جعفرى روايت كرده كه گفت: از حضرت
امام حسن عسكرى عليه السلام شنيدم كه مىفرمود: از جمله گناهانى كه آمرزيده
نمىشود، آن است كه كسى بگويد: «كاش مرا به گناهى غير از اين گناه[5]، مؤاخذه
نمىكردند!». پس من در دلِ خود گفتم: اين، چيز دقيقى است كه از آدمى سرمىزند و از
آن، غافل است. مىبايد كه آدمى در فكر خود باشد كه چنين چيزها از او صادر نشود. پس
آن حضرت، رو به من كرد و فرمود كه: درست به خاطرت رسيده است. دست از آن، برمدار،
زيرا كه شرك در آدمى پنهانتر است از حركت مورچه كوچك بر سنگ صلبِ هموار، در شب
تار[6] و از حركت
او بر پلاس سياه؛[7] و اين از
معجزات آن حضرت- صلوات اللَّه عليه- است.