نام کتاب : منهج اليقين (شرح نامه امام صادق عليه السلام به شيعيان) نویسنده : گلستانه، سید علاء الدین جلد : 1 صفحه : 261
حضرت امير المؤمنين عليه السلام روايت مىفرمود كه: مست شدن،
از جمله كبائر است و جنف در وصيّت، از جمله كبائر است.[1]
[چهلم: خطاكارى نمودن
در مكّه]
چهلم از جمله كبائر، ظلم
در مكّه است، هرچند ظلم ضعيفى باشد، چنانچه حق تعالى فرموده:
«وَ مَنْ يُرِدْ فِيهِ
بِإِلْحادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذابٍ أَلِيمٍ».[2] و ترجمه ظاهرش آن است
كه: كسى كه در آن جا اراده بيرون رفتن از حق كند به ظلم كردن، مىچشانيم به او از
عذاب دردناك. و ضمير، اگرچه راجع به مسجد الحرام است؛ امّا حكم، مخصوص به مسجد
الحرام نيست، چنانچه از حديث ظاهر مىشود و ظلم در مكّه يا حرم، ظلم در مسجد
الحرام است.
و ابن بابويه رحمه الله
در فقيه، از حضرت امام جعفر صادق عليهم السلام روايت كرده كه: شخصى از تفسير
[اين] آيه سؤال كرد. حضرت فرمود كه: هر ظلمى، الحاد است و زدن خدمتكار، بى گناهى
كه از او سر زده باشد، از جمله اين الحاد است.[3] و به روايت ديگر، از آن
حضرتْ روايت كرده كه فرمود: هر ظلمى كه آدمى بر نفس خود در مكّه كند، از دزدى يا
ستم يا گرفتن چيزى و هر قِسم ظلمى، من آن را الحاد مىدانم.[4] و لهذا، جمعى كه
دانايند، مىترسند و پرهيز مىنمايند از ساكن شدن در مكّه، و بيرون آوردن كسى كه
به حرمْ پناه برده باشد- هر گاه خيانت در غير حرم از او صادر شده باشد-، از جمله
ظلمى است كه مذكور شد.
[چهل و يكم: گناهان
كبيره ديگر]
و بدان كه گناهان كبيره،
منحصر نيست در چهل امرى كه مذكور شد، با آن كه بعضى از اين انواع، مشتمل بر چند نوع
بود. و شيخ زين الدين- قدّس اللَّه روحه- در شرح لمعه گفته كه: كبائر، به هفتصد
نزديكتر است از هفت و هفتاد.[5] و چون اين
اقسام از حاديث متعدّده و بعضى از آياتْ ظاهر مىشد كه از كبائر است، به تفصيلْ
ذكر كرديم و غير اين چهل امر، بسيارى از معاصى است كه ظاهر اخبارى كه در باب وعيد
و عِقاب آنها وارد شده، آن است كه از كبائر باشد و از بعضى آيات