نام کتاب : منهج اليقين (شرح نامه امام صادق عليه السلام به شيعيان) نویسنده : گلستانه، سید علاء الدین جلد : 1 صفحه : 204
بسته باشد يا اعمّ از همه يا از بعضى، و ظاهر لفظ «عَهْدَ
اللَّهِ» كه در آيه واقع شده، عهد با خداى تعالى است.
و مفسّران، عهد الهى را
به چند وجه تفسير كردهاند و عهد امام هم، فى الحقيقه، عهد الهى است و ممكن است كه
مطلقِ عهد را به نوعى از تجوّز، عهد الهى نامند.
[كفّاره شكستن پيمان و
نذر و قَسَم]
و در مخالفت عهد، كفّاره
لازم مىشود و كفّارهاش- چنانچه از دو حديث بىمعارض، ظاهر مىشود-، بنده آزاد
كردن يا دو ماه پى در پى روزه گرفتن يا شصت مسكين را طعام دادن است. و همچنين در
مخالفت نذر و قَسَم نيز كفّاره لازم مىشود. و كفّاره خُلفِ نذر، موافق قول جمعى
از علما، مثل كفّاره عهد است- كه مذكور شد- و كفّاره مخالفت يمين، يعنى قَسَمى كه
ياد نمايد بر آن كه كارى كه مشروع باشد، بعد از اين به جاى آورد و مخالفت يمين
نموده، آن كار را نكند، ده مسكين را طعام دادن يا پوشانيدن يا آزاد كردن بنده است،
و اگر از اين هر دو عاجز شود، سه روزْ روزه گرفتن است. و در كفّاره يمين، خلافى
نيست و در نذر و عهد، خلاف شده، چنانچه در كتب فقه مذكور است.
[پيمان شكنى با امام]
و امّا مخالفت عهد امام
و نقض بيعت، پس آن، عبارت از نَكثْ است و موجب خروج از ايمان مىشود. و حضرت
پيغمبر صلى الله عليه و آله حضرت امير المؤمنين عليه السلام را خبر داده كه: بعد
از من، مقاتلهخواهى كرد با ناكثين و قاسطين و مارقين.[1] ناكثين، آنها بودند كه متابعتِ عايشه
و طلحه و زبير در نقضِ بيعت آن حضرت كردند و حرب جَمَل، با ايشان بود و ايشان را
«اصحاب جمل» به جهت آن مىگفتند كه تا شتر عايشه نيفتاد، ايشان نگريختند و حضرت
امير المؤمنين عليه السلام ايشان را مخاطب ساخته، مىفرمود: «كُنْتُمْ جُنْدَ
الْمَرْأَةِ وَأتْباعَ الْبَهيمَةِ رَغَا فَأجَبْتُمْ وَعُقِرَ فَهَرَبْتُمْ»؛
يعنى: شما لشكرِ زن و اتباعِ حيوانى بىزبان بوديد. چون فرياد كرد، اجابتش كرديد،
و چون دست و پايش را به شمشير زدند، گريختيد.
و قاسطين، معاويه و
اصحاب او بودند و «قسط»، به معنى جور آمده، چنانچه به معنى عدل آمده، و «قاسط» به
معنى جائر و ظالم است، و «مُقْسِط»، به معنى عادل.