نام کتاب : منهج اليقين (شرح نامه امام صادق عليه السلام به شيعيان) نویسنده : گلستانه، سید علاء الدین جلد : 1 صفحه : 203
حضرت پيغمبر صلى الله عليه و آله و ائمّه عليهم السلام
مىبستهاند و در اين زمانها شايع است كه بعد از عجز از اقامت دليل و اتمام حجّت،
مستند مىشوند به آن كه فلان و فلان- كه به صفت علم و صلاح، اشتهار دارند-،
استماعِ غنا نمودهاند، و از اين معنى غافلاند كه فعلِ كسى كه معصوم نباشد، حجّت
شرعى نمىشود. بسيارى از معروفينِ به فضل و صلاح را ديدهايم كه هر گاه به مقتضاى
ميل طبع و متابعت شيطان مايل باشند، به يكى از فسوق كه در حرمت آن، كسى را شك
نباشد (مثل غيبت مؤمنين و اظهار عيوب يكديگر و امثال آن)، محافظتِ خود نمىكنند. و
ظاهر است كه اين معنى، باعث اباحتِ آن فسوق نمىشود.
و غرض از تطويل در اين
مقام، آن بُوَد كه جمعى كه غرض ايشان، تحصيل رضا و اجتناب از مساخط الهى بوده
باشد، بر دلايل اين مطلب و سخن طرفين، اطّلاع يابند تا بعد از آن، بدانچه در نظر
بصيرت ايشان، مطابق حق و صواب بوده باشد، عمل نمايند و به اين سبب، در سِلك اصحاب
هدايت و ارباب عقل، انتظام يابند، چنانچه حق تعالى مىفرمايد: «الَّذِينَ
يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذِينَ هَداهُمُ
اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ»؛[1] يعنى: آن جماعتى كه گوش به سخن
مىاندازند و بعد از آن، آنچه بهتر باشد از سخنان، آن را متابعت و پيروى
مىنمايند، آنها طايفهاىاند كه خداى تعالى، ايشان را هدايت فرموده، و ايشان،
صاحبان عقلاند.
[بيست و ششم: پيمان
شكنى]
بيست و ششم از جمله
كبائر- چنانچه از حديث عبد العظيم بن عبد اللَّه الحسنى ظاهر مىشود-، نقضِ عهد
است و حضرت امام جعفر صادق عليه السلام در حديث مذكور، به اين آيه استدلال فرموده
كه:
«وَ الَّذِينَ يَنْقُضُونَ
عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثاقِهِ وَ يَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ
يُوصَلَ وَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَ لَهُمْ
سُوءُ الدَّارِ»؛[2] يعنى:
آنهايى كه مىشكنند عهد الهى را بعد از بستن پيمان او، و قطع مىكنند آن چيزى را
كه خداى تعالى، امر فرموده كه وصل كنند، و در روى زمينْ فساد مىكنند، آن جماعت،
از براى ايشانْ لعنت، يعنى دورى از رحمت، مهيّاست و از براى ايشان است بدىِ
جايگاه، يعنى جهنّم كه بدترين خانههاست.
و مراد از عهد در حديث،
يا عهدى است كه كسى با خداى تعالى بسته باشد به لفظ: «عَاهَدْتُ اللَّهَ»، يا شامل
نذر و يمين هم هست يا مراد، بيعت با امام حقّ است يا هر عهدى كه كسى با ديگرى