نام کتاب : منهج اليقين (شرح نامه امام صادق عليه السلام به شيعيان) نویسنده : گلستانه، سید علاء الدین جلد : 1 صفحه : 105
و از آن حضرت، روايت كرده كه فرمود: اگر جماعتى بندگىِ خداى
تعالى بكنند و دانند كه شريك ندارد، و نماز به جاى آورند و زكات دهند و حج كنند و
روزه ماه رمضان بگيرند و بعد از اينها چيزى را كه خداى تعالى يا حضرت پيغمبر صلى
الله عليه و آله فرموده باشند، گويند كه: «كاش، غير از اين فرموده بودند!» يا اين
معنى را در دل خود يابند، از جمله مشركين خواهند بود. بعد از آن، اين آيه را تلاوت
فرمود كه: «فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيما شَجَرَ
بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ
يُسَلِّمُوا تَسْلِيماً»؛[1] يعنى: به
خداى تو قسم كه به صفت ايمان، موصوف نمىشوند تا وقتى كه تو را حاكم سازند در امرى
كه در آن، نزاع داشته باشند در ميانه خود، و بعد از آن كه حكم كنى ميانه ايشان، از
آن حكم، هيچ نوع دلتنگى در نفس خود نيابند و تسليم كنند و راضى شوند به امر تو از
روى انقياد و تسليم تام. پس حضرت فرمود كه: بر شما باد به تسليم![2] و از آن حضرت، روايت كرده كه فرمود:
مردمان، مأمورند به شناختن ما و رجوع در احكام به سوى ما و تسليم و انقياد، مر امر
ما را. بعد از آن فرمود كه: اگر روزه بدارند و نماز بگزارند و گواهى دهند كه «لا
إلهَ إلَّااللَّه» و در نفس خود قرار دهند كه رجوع به سوى ما نكنند، به سبب اين،
از جمله مشركين خواهند بود.[3] و دلالت
مىكند بر آن كه شرك، از جمله كبائر است، قول الهى كه فرموده: «إِنَّهُ
مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ وَ مَأْواهُ
النَّارُ وَ ما لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصارٍ»؛[4] يعنى: به تحقيق كه كسى كه شرك به
خداى- عزَّ و جلَّ- مىآورد، خداى تعالى، بهشت را البتّه بر او حرام كرده و مسكن
او، آتش جهنّم خواهد بود؛ و ظالمان را مددكارى نيست.
[ريا]
و از جمله انواع شرك،
چنانچه از احاديث ظاهر مىشود، رياست و ريا، دو قِسم است: يكى آن كه كسى عبادتى را
به جا آورد از براى آن كه مردم ببينند و بشنوند و رضاى الهى، مطلقاً منظور نباشد؛
و ديگر، رضاى الهى و ديدن مردم، هر دو منظور باشد.
و محمّد بن يعقوب كلينى
رحمه الله از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده كه فرمود:
خداى- عزَّ و جلَّ-
مىفرمايد كه: من، از همه شريكى بهترم. كسى كه ديگرى را در عمل خود با