responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاریخ نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 9  صفحه : 69

1 / 11

واثِلة بن اَسقَع [1]

2484.فضائل الصحابة ، ابن حنبل ـ به نقل از شدّاد بن عبد اللّه ـ: در باره واثِلة بن اَسقَع شنيدم كه وقتى سرِ حسين بن على عليه السلام را آورده بودند ، او مردى شامى را ديد . [2] واثِله ، [از ديدن آن شامى ،] خشمگين شد و گفت: از آن زمانى كه در خانه اُمّ سَلَمه از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله آنچه را كه در باره على و حسن و حسين و فاطمه عليهم السلام فرمود ، شنيدم ، آنها را همواره دوست مى داشتم. واثِله گفت: روزى خدمت پيامبر صلى الله عليه و آله رفتم و ايشان در منزل اُمّ سلمه بود . ديدم حسن عليه السلام آمد و پيامبر صلى الله عليه و آله او را بر پاى راست خود نشاند و بوسيد . آن گاه حسين عليه السلام آمد و او را بر روى پاى چپش نشاند و بوسيد . سپس فاطمه عليهاالسلام آمد و او را در برابرش نشاند . آن گاه على عليه السلام را صدا زد و او نيز آمد . سپس بر روى آنها ، كِسايى خيبرى كشيد ـ و گويى من اكنون ايشان را مى بينم ـ و آن گاه فرمود: «خداوند ، اراده نموده كه پليدى را از شما اهل بيت بزُدايد و پاكِ پاكتان كند» .

2485.اُسد الغابة ـ به نقل از شدّاد بن عبد اللّه ـ: در باره واثِلة بن اَسقَع شنيدم كه وقتى سرِ حسين عليه السلام را آورده بودند ، مردى شامى ، ايشان و پدرش را لعن كرد . واثِله برخاست و گفت: به خدا سوگند، پس از آن كه از پيامبر صلى الله عليه و آله آنچه را كه در باره على و حسن و حسين و فاطمه عليهم السلام مى فرمود ، شنيدم ، همواره آنها را دوست داشته ام . روزى به خدمت پيامبر صلى الله عليه و آله در منزل اُمّ سلمه رفتم . ديدم حسن عليه السلام آمد و پيامبر صلى الله عليه و آله او را بر پاى راستش نشاند و بوسيد . آن گاه حسين عليه السلام آمد و پيامبر صلى الله عليه و آله او را بر پاى چپش نشاند و بوسيد . سپس فاطمه عليهاالسلام آمد و او را در برابرش نشاند . آن گاه على عليه السلام را نيز خواست و فرمود: «خداوند ، اراده نموده كه پليدى را از شما اهل بيت بزُدايد و پاكِ پاكتان كند» .


[1] ابو اَسقَع ، واثِلة بن اَسقَع بن عبد العزّى كنانى ليثى ، از صُفّه نشينان بود . وى در سال نهم هجرى ، اسلام آورد . او در جنگ تبوك ، شركت داشت و گفته شده از زمانى كه مسلمان شد ، خدمت گزار پيامبر صلى الله عليه و آله شد . او به شام رفت و خانه اش در بلاط (در سه فرسخى دمشق) بود . در جنگ هاى دمشق و حِمْص شركت كرد و آن گاه به جانب بيت المقدّس رفت . سرانجام ، چشم او كور شد و در سال 83 يا 85 ق ، آخرين صحابى اى بود كه در دمشق ، درگذشت .

[2] در كتاب العمدة، اين افزوده وجود دارد: «كه [به خاطر شهادت حسين عليه السلام ] اظهار شادى مى كرد».

نام کتاب : دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاریخ نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 9  صفحه : 69
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست