responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاریخ نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 6  صفحه : 35

1 / 19

نگريستن ياران امام عليه السلام به جايگاه هايشان در بهشت

1589.علل الشرائع ـ به نقل از محمّد بن عماره ـ: به امام [ صادق عليه السلام ] گفتم: مرا از ياران حسين عليه السلام و رفتنشان به پيشواز مرگ ، باخبر كن . امام عليه السلام فرمود: «پرده از پيشِ چشمشان ، كنار رفت تا آن كه جايگاه هايشان را در بهشت ديدند، و هر يك از آنان ، به شهادت اقدام مى كرد تا به همبَر شدن با حوريان و جايگاهش در بهشت برسد» .

1590.الخرائج و الجرائح : از امام زين العابدين عليه السلام روايت شده است : «هنگامى كه شبِ شهادت حسين عليه السلام در رسيد ، ميان يارانش ايستاد و فرمود : اينان ، مرا مى خواهند ، نه شما را ؛ و اگر مرا بكُشند ، به سوى شما نمى آيند . پس خود را نجات دهيد و دريابيد كه شما ، آزاديد [ و بيعتم را از شما برداشتم ] ؛ و اگر تا صبح با من بمانيد ، همه شما كشته مى شويد . آنان گفتند : تو را وا نمى گذاريم و زندگىِ پس از تو را نمى خواهيم . امام عليه السلام فرمود : همگى تان ، كشته مى شويد و حتّى يك نفر از شما نمى تواند نجات پيدا كند . همان گونه نيز شد كه امام عليه السلام گفته بود» .

1591.الخرائج و الجرائح ـ به نقل از ابو حمزه ثُمالى ـ: از امام العابدين عليه السلام روايت شده كه فرمود : «من در شبى كه صبحِ فردايش ، پدرم كشته شد ، با او بودم . به يارانش فرمود : اين ، شب است . [ سياهىِ ] آن را مركَب خود بگيريد كه اين جماعت ، در پىِ من هستند ؛ و اگر مرا بكُشند ، ديگر به شما ، كارى ندارند . شما [از ناحيه بيعت با من] ، آزاد و صاحب اختيار هستيد . يارانش گفتند : نه . به خدا سوگند ، هرگز چنين نمى شود ! فرمود : فردا ، شما كشته مى شويد و هيچ يك از شما [ از مرگ ] نمى رَهَد . گفتند : ستايش ، خدايى كه ما را به شَرَف كشته شدن همراه تو رساند ! سپس امام عليه السلام دعا كرد و به آنان فرمود : سرهايتان را بالا بگيريد و بنگريد . پس به جايگاه و منزلگاه خود در بهشت نگريستند ، و امام عليه السلام به آنان مى فرمود : فلانى ! اين ، خانه توست و فلانى ! اين ، قصر توست و فلانى ! اين ، درجه توست . از اين رو ، هر يك از آنان ، با سر و سينه به استقبال نيزه ها و شمشيرها مى رفتند تا به جايگاهشان در بهشت برسند» .

نام کتاب : دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاریخ نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 6  صفحه : 35
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست