responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه احاديث پزشكى نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 51

1/ 4 دارو و درمان، از تقدير است‌

17. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: درمان، از تقدير [خداوند] است و ممكن است به اذن خداوند، نافع باشد.

18. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: درمان، از تقدير [خداوند] است و هر كس را كه او بخواهد، به همان گونه كه بخواهد، سود مى‌رساند.

19. سنن ابن ماجة به نقل از ابو خزامه: از پيامبر خدا پرسيدند: آيا اين كه با دارويى درمان كنيم يا تعويذى بر خود بنديم يا پرهيزى بكنيم، اين كار چيزى از تقدير خداوند را باز مى‌دارد؟

فرمود: «اين، خود از تقدير خداوند است».

20. امام صادق عليه السلام: پيامبرى از پيامبران بيمار شد. گفت: درمان نمى‌كنم تا همان كسى كه بيمارم كرده است، خود، درمانم كند. سپس خداوند عز و جل به او وحى فرستاد: «شفايت نمى‌دهم، مگر درمان كنى، كه شفا از من است».

21. إحياء علوم الدين: يكى از عالمان، در شمارِ اسرائيليات، يادآور شده است كه موسى عليه السلام به بيمارى گرفتار شد. بنى اسرائيل به حضور او رسيدند و بيمارى‌اش را شناختند و به او گفتند: اگر به فلان دارو، درمان كنى، بهبود مى‌يابى. امّا موسى عليه السلام گفت: درمان نمى‌كنم تا او خود، بدون دارو، مرا عافيت دهد.

پس بيمارى‌اش به طول انجاميد. ديگر بار به او گفتند: داروى اين بيمارى شناخته شده و تجربه شده است و ما بدان، درمان مى‌كنيم و بهبود مى‌يابيم.

موسى عليه السلام گفت: درمان نمى‌كنم. پس بيمارى‌اش ماندگار شد. خدا نيز به او وحى فرستاد: «به عزّت و جلالم سوگند، تو را بهبود نمى‌دهم، مگر به آنچه برايت گفته‌اند، درمان كنى».

پس موسى عليه السلام به آنان گفت: مرا به آنچه گفته‌ايد، درمان كنيد.

او را مداوا كردند و بهبود يافت و وى نيز بدين سبب، دلگير شد. پس خداوند تعالى، [ديگر بار] به او وحى فرستاد: «مى‌خواستى با توكلّت بر من، حكمت مرا ابطال كنى. مگر چه كسى جز من، منافع چيزها را در داروها به وديعت نهاده است؟!».

نام کتاب : دانشنامه احاديث پزشكى نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 51
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست