responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 13  صفحه : 15

1

ابو الأسْوَد دُئِلى

ظالم بن عمرو ، [1] معروف به ابو الأسود دُئِلى ، از چهره هاى برجسته و صحابيان بلند آوازه مولا على عليه السلام است . او به روزگار پيامبر خدا صلى الله عليه و آله اسلام آورد ؛ امّا توفيق ديدار ايشان را نيافت . او از شيفتگان على عليه السلام و دوستدار راستين فرزندان اوست كه اين شيفتگى و شيدايى را مى توان از اشعار زيباى او دريافت . شرح حال نگاران از او با عناوينى چون : علوى ، شاعرى شيعه ، و از سرشناسان شيعه ، ياد كرده اند . ابو الأسود در نبردهاى مولا عليه السلام عليه فتنه آفرينان ، در جَمَل و صِفّين ، شركت كرد و امام عليه السلام پس از آن كه ابن عبّاس را به حكومت بصره گمارد ، سمت قضاوت آن جا را به ابو الأسود سپرد . ابن عبّاس ، او را مى نواخت و چون از بصره بيرون مى رفت ، مسؤوليتش را به او واگذار مى كرد و على عليه السلام نيز او را تأييد مى كرد . ابو الأسودّ ، دانش نحو را كه على عليه السلام بنياد نهاده بود ، به دستور وى بگسترد و استوار ساخت . [2] او اوّلين كسى است كه قرآن را اِعراب گذارى كرد . ابو الأسود ، در ادبيات عرب ، جايگاهى بس والا دارد . او را از فصيح ترين افراد برشمرده اند . نمونه اى از اين فصاحت ، در شعر زيباى او در رثاى على عليه السلام [3] تبلور يافته است كه نمونه اى است از عشق به مولا عليه السلام و كين و خشم نسبت به دشمنان او . او از حقگزارى و دفاع از على عليه السلام هرگز دريغ نمى كرد و گفتگوها و مناظراتش با معاويه ، گواهى است بر صراحت ، شجاعت و استوار گامى او در شناخت خلافت حق و حقّ خلافت و جايگاه والاى على عليه السلام . ابو الأسود ، پس از شهادت مولا عليه السلام ، خطابه اى پرشور و از سرِ سوز و گداز ايراد كرد و از مردم براى خلافت امام حسن عليه السلام بيعت گرفت . ابو الأسود به سال 69 هجرى زندگى را بدرود گفت .


[1] در نام او و نام پدر و مادرش اختلاف شده و مشهور ، همان است كه در متن آمده است . آنچه كه كار را آسان مى نمايد ، اشتهار او به كنيه و لقب است و خوش بختانه اختلافى در كنيه اش نيست .

[2] در بنيادگذارى دانش نحو ، سخنْ بسيار است . پيشينيان در نقش داشتن على عليه السلام و ابو الأسود ، ترديد نكرده اند . برخى خاورشناسان ، در اين موضوع ، ترديد روا داشته اند و برخى پژوهشگران واپسين در ادب عربى نيز به آراى آنان اعتقاد پيدا كرده اند (ر . ك ، دائرة المعارف بزرگ اسلامى : ج 5 ص 180 ـ 191) . برخى از فاضلان ، ضمن استوار سازى نقش مولا و ابو الأسود در اين موضوع ، پندارهاى ديگر را نقد كرده اند (ر . ك : تراثنا ، ش 13 ص 31 ، مقاله «أبو الأسود الدئلى و دوره فى وضع النحو العربى») .

[3] ر . ك : ج 7 ص 397 (در سوگ امام) .

نام کتاب : دانش نامه اميرالمؤمنين (ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 13  صفحه : 15
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست