responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی    جلد : 1  صفحه : 1317

تأخّر نزول از حكم

نزول بعد الحكم

(تأخّر نزول از حكم)

(آيات عمل شده به محتواى آن پيش از نزول)

قرآن به صورت تدريجى بر پيامبر اکرم (ص) نازل شده و توسط آن حضرت بر مردم عرضه مي‌شد. در بيان حکمت نزول تدريجى آيات، امور مختلفى مانند تربيت مردم، نشر رسالت، اثبات الهى بودن کلام و اقتضاى زمان ذکر شده است. براين اساس، در غالب موارد، حکم، پس از نزول بود، يعنى ابتدا آيه نازل مي‌شد و سپس مردم مکلّف به اجراى حکمى مي‌گشتند و يا امرى بيان مي‌شد. اما گاهي، حکمى جارى بوده و نزول، پس از آن آمده است. اصطلاح نزول بعد الحکم اشاره به اين معنا دارد، و درباره آياتى اطلاق مى‌شود که حکم و محتواى آن‌ها پيش از نزول شناخته شده و به‌آن عمل مى‌شده است. بعضى نويسندگان، موارد ذيل را مصداق چنين آياتى دانسته‌اند:

1. آيه 6 سوره مائده درباره وجوب وضو:((يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُواْ بِرُؤُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَينِ...) ؛ )

2. (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِى لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ...)((جمعه// 9) . )

گفته شده: آيات ياد شده، در مدينه فروفرستاده شد؛ در حالى که وجوب وضو و وجوب نماز جمعه در مکه و پيش از هجرت رسول گرامى اسلام (ص) ثابت بوده است. البته در اين باره مناقشاتى وجود دارد.


[1]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ، 849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد1;صفحه (132-135)
[2]زركشي ، محمد بن بهادر ، 745 - 794ق;البرهان فى علوم القرآن(باحاشيه);جلد1;صفحه 32
[3]راميار ، محمود ، 1301 - 1363;تاريخ قرآن;صفحه 209
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی    جلد : 1  صفحه : 1317
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست