responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 8  صفحه : 105

1

مفهوم امامت و خلافت

در ميان دانشمندان

در آغاز بحث عدل، يادآور شديم دو اصل از اصول دين به نام هاى «عدل» و «امامت»، به عنوان: «اصول مذهب» از ويژگيهاى مذهب شيعه است هم چنان كه خصوص عدل از ويژگيهاى گروهى از اهل سنت، به نام معتزله است كه منقرض شده اند، به شمار مى رود.[1]

در بخش پيشين پيرامون عدل الهى سخن گفته شد، در اين بخش پيرامون موضوع امامت از نظر قرآن بحث مى نماييم فزون از اين حد مربوط به كتابهاى عقايد است كه در اين باره به صورت گسترده سخن گفته است.

دو ديدگاه در مسأله خلافت

در مسأله خلافت پس از رحلت رسول گرامى (صلى الله عليه وآله)، دو ديدگاه متفاوت وجود دارد، يكى از آنِ اهل سنت و ديگرى از آن شيعه است، هر دو گروه معتقدند كه خليفه پس از پيامبر، كسى است كه زمام امور را بايد به دست


[1] اشاعره و همچنين پيروان احمد بن حنبل «معتزله» را از اهل سنت نمى3دانند. ر.ك بحوث فيالملل والنحل:1/41، ط بيروت.
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 8  صفحه : 105
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست