responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 5  صفحه : 253

وكمال در قلمرو عقل نظرى و عملى به مرحله اى رسيده اند كه لذايذ جسمانى مورد التفات آنان نبوده و هرگز به آن توجه نمى كنند، اينها با نيل به مقامات معنوى و قرب حق، بيش از همه چيز لذت مى برند و از اين كه در كنار موجودات شريف و والا و برتر، باشند، سعادتمند مى شوند.

رحمت گسترده حق ايجاب مى كند كه اين گروه به چنين پاداشهايى نايل آيند و معاد آنان در چارچوب لذايذ جسمانى خلاصه نگردد.

و به ديگر سخن: افراد كامل از نظر عقل و عمل، حيات معنوى كاملى را در نفس خود ذخيره كرده اند و در اين جهان به خاطر ارتباط شديد با ماده، اين گونه از حيات زمينه ظهور و بروزى ندارد ولى در روز رستاخيز كه حجابها برطرف مى شودحيات معنوى انسانهاى كامل كه به تدريج در وجود آنان پديد آمده است خود را به صورت روشن نشان مى دهد يعنى قرب به حق و لقاى الهى و پيوستگى به موجودات نورانى، صورت مى پذيرد و اين نوع كمالات كه براى انسان در آخرت دست مى دهد يك نوع مشاهدات قلبى و نفسى است كه بذر آن در اين جهان به واسطه علم و عمل پاشيده شده است. گويى معرفت ها و عمل ها بذرى است كه مشاهده و لقاها را در آن جهان تحقق مى بخشد.

و در هر[1] حال اكتفا به معاد جسمانى از نظر سعادت ها يك نوع ستم در حق نفوس كامل است كه خواهان فيض بيشتر بوده و شايستگى كمال فزون ترى را دارند.[2]


[1] اَلْمَعْرِفَةُ بَذْرُ الْمُشاهَدةِ.
[2] حكيم سبزواري دليل عقلى ياد شده بر ضرورت معاد روحانى را چنين يادآور شده است:«إنّ الْخَلْقَ طَبَقاتٌ، فالمُجازاةُ مُتَفاوِتَةٌ فَلِكُلّ مِنْها مَحْبُوبٌ وَمَرْغُوبٌ وَجَزاء يَليق بِحالِها،ولَذائذُ الْحِسّيَةُ وَالْمُبْتَهِجاتُ الصُّوريَّة لِلْكُمَّل في العِلْمِ وَالْعَمَل كَالظِّلِّ غَيْرِ الْمُلْتَفِتِ إِلَيهِ بِالذّاتِ وَالتِفاتُهُمْ بِباطِنِ ذَواتِهِمْ وَما فَوقَهُمْ»(شرح منظومه، بحث معاد، فريده دوم).

نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 5  صفحه : 253
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست