responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 5  صفحه : 102

و زمين را گسترانيده است قادر بر احياى انسان نخواهد بود؟

چنان كه مى فرمايد:

(أَوَ لَيْسَ الَّذِى خَلَق السَّماواتِ وَالأَرْضَ بِقادِر عَلى أَنْ يَخْلُقَ مِثْلَهُم...) .[1]

«آيا آن كس كه آسمانها و زمين را آفريده است، قادر بر آفرينش جديد انسانها نخواهد بود؟».

و باز مى فرمايد:

(أَوَ لَمْ يَرَوا أَنَّ اللّهَ الّذِى خَلَق السَّماواتِ وَالأَرْضَ وَلَمْ يَعْىَ بِخَلْقِهنَّ بِقادِر عَلى أَنْ يُحْيى الْمَوتى...) .[2]

«آيا نمى نگرند خدايى كه آسمانها و زمين را آفريد و نسبت به آفرينش آنها عاجز و ناتوان نبوده، توانا است كه مردگان را زنده كند».[3]

3. آفرينش نخست انسان

در فلسفه اسلامي ضابطه اى است كه مى گويند:«روشن ترين گواه بر ممكن بودن چيزى، تحقق آن است».[4]

وباز در ضابطه ديگر مى گويند:«حكم همانندها از نظر امكان و امتناع يكسان است».[5]

بنابراين خداى قادر بر آفرينش نخست انسان، قادر بر آفرينش دوم او نيز خواهد بود، و اگر در اين داورى قدرت انسان معيار باشد طبعاً آفرينش دوم آسان تر از آفرينش نخست خواهد بود. آيا شايسته نيست كه منكران از اين


[1] يس/81.
[2] احقاف/33.
[3] در اين مورد به سوره اسراء/69 نيز مراجعه شود.
[4] أدلّ دليل على إمكان الشىء وقوعه.
[5] حكم الأمثال فيما يجوز و ما لا يجوز واحد.

نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 5  صفحه : 102
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست