responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 2  صفحه : 305

شايد علت اين كه غفار همراه عزيز آمده است اين است كه بخشايندگى او به خاطر عجز وناتوانى نيست بلكه او در عين قدرت مى بخشد، و اين خود كمال است.

نمايش اين اسم در زندگى بشر اين است كه در مواردى كه مصلحت ايجاب مى كند در عين قدرت از تقصير ديگران درگذريم، و در برخى از روايات آمده است از صفات كمال، عفو و گذشت درعين قدرت است.

اسم هشتاد و نهم: الغنى

اسم غنى در قرآن به صورت مرفوع و منصوب بيست بار آمده و در هيجده مورد وصف خدا قرار گرفته است و با اسم هايى مانند: «حميد»، «حليم» و«كريم» همراه مى باشد. چنان كه مى فرمايد:

1. (...وَاعْلَمُوا انَّ اللّهَ غَنِىٌّ حَمِيدٌ). (بقره/267)

«بدانيد كه خدا بى نياز و ستوده است».

2.(قَولٌ مَعْرُوفٌ وَ مَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِنْ صَدَقَة يَتْبَعُها أَذَىً وَ اللّهُ غَنِىٌّ حَلِيمٌ).(بقره/263)

«زبان خوش و گذشت، بهتر از صدقه اى است كه آزارى به دنبال داشته باشد خداوند بى نياز و بردبار است».

3. (...وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّى غَنِىٌّ كَريمٌ).(نمل/40)

«هركس كفر ورزد (شكر نعمت را به جاى نياورد) پروردگار من بى نياز و بزرگوار در احسان است».

امّا معنى لغوى «غنىّ» ابن فارس مى گويد:دو معنى اصلى دارد. يكى از كفايت و بى نيازى، و ديگرى از نوعى صدا حاكى است.

نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 2  صفحه : 305
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست