responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فلسفه اسلامى و اصول ديالك تيك نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 210

21

آيا در جهان چيزى قطعى،

ملّى ومطلق نداريم؟!

نظريه فراگير بودن اصل حركت وتغيير حتى نسبت به علوم وعقايد و افكار و انديشه ها، اين نتيجه را دربر دارد كه بگوييم در صفحه هستى از مفاهيم سه گانه فوق خبرى نيست، و اين يكى از نوپردازيهاى ماركسيسم است كه آن را از اصل فراگيرى حركت، استنتاج كرده است.

فراگيرى حركت نسبت به علوم و انديشه در فصل گذشته ابطال گرديد وبا دلايلى استوار بى پايگى آن معلوم شد. قهراً نتيجه اى كه از اين اصل باطل گرفته مى شود، باطل خواهد بود، ولى براى روشنگرى بيشتر، مستقلاً نيز پيرامون اين نتيجه سخن مى گوييم.

مقدمتاً، بررسى خود را با سخنى از انگلس آغاز مى كنيم. وى مى گويد: «براى ديالكتيك چيزى قطعى، مطلق ومقدس وجود ندارد».[1]

«قطعى بودن»،معناى روشنى دارد، ببينيم اين گروه«مطلق» و «مقدس» را چگونه تفسير مى كنند؟ انگلس مى نويسد:

«به چشم ديالكتيك، هيچ قدرت و نيرويى نيست كه موجودات را به


[1] اصول مقدماتى فلسفه، ص 138 و142.

نام کتاب : فلسفه اسلامى و اصول ديالك تيك نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 210
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست