نام کتاب : آشنايى با ابواب فقه نویسنده : نوری، محمد اسماعیل جلد : 1 صفحه : 137
(*+) فقهاى اسلام در بحث قضاوت، به شروط پذيرش دعوا در محكمه و پاسخ مدّعىعليه به اقرار، سكوت و يا انكار، احكام سوگند و مانند آن پرداختهاند. 9- كتاب الشّهادات «شهادت» در لغت، چند معنا دارد كه عبارت است از: 1- حاضر شدن؛ «شَهِدَ الَمجْلِسَ» يعنى: در مجلس حاضر شد. 2- مشاهده كردن؛ «شَهِدَ الشَّىْءَ» يعنى: آن چيز را ديد و مشاهده كرد. 3- خبر دادن از روى قطع و يقين؛ از اين رو، مىگويند: شهادت عبارت است از: اخبار جزمى و قطعى از حقى كه براى ديگران مىباشد. شريعت مقدس اسلام در اين مورد، اصطلاح خاصى ندارد و «شهادت» را در همان معانى ياد شده به كار برده است. «1» شروط اعتبار شهادت در اسلام، شهادت شاهدى براى قاضى اعتبار دارد كه داراى شروط ذيل باشد: 1- بلوغ: گواهى كودكى كه به حدّ تكليف نرسيده باشد قبول نيست، مگر گواهى پسرى كه ده سال داشته باشد، آن هم در مورد قتل و جرح كه قبولى آن محتمل است. 2- عقل: گواهى ديوانه مورد قبول نيست، همچنين كسى كه سهو يا نسيان و فراموشى و امثان آن بر او غلبه دارد. 3- ايمان: شهادت غير شيعه قبول نيست، چه رسد به غير مسلمان. 4- عدالت: شاهد بايد عادل باشد. شهادت آشنايى با ابواب فقه 142 و - حد محارب ص : 142 فاسق قبول نيست. «فاسق» كسى است كه مرتكب گناه كبيره شود يا بر گناه صغيره اصرار ورزد. بنابراحتياط واجب، گواهى مرتكب
نام کتاب : آشنايى با ابواب فقه نویسنده : نوری، محمد اسماعیل جلد : 1 صفحه : 137