الملل والنّحل كه از كتب مرجع ملل و نحل
است؛ فخر رازى (م. 606) مؤلّف مفاتيح الغيب.
***
اشراط الساعة: نشانههاى قيامت
رويدادهايى
است كه پيش از رستاخيز پيش مىآيند. قرآن با عنوان «أشراطُ السَّاعَة» از آن ياد
كرده است. «اشراط» جمع «شَرَط» است به معناى نشانه و در اينجا به معناى قيامت است
(پيام قرآن، 6/ 21؛
مفردات راغب، 265). رويدادهاى پيش از قيامت، يكسان نيستند و تنوع دارند و
مىتوان آنها را به سه دسته تقسيم كرد:
الف.
دگرگونىهاى رفتارى و اخلاقى مردم:
بنابر
روايات، جامعه انسانى پيش از رستاخيز روى به افول مىنهد. احكام الهى تباه
مىشوند، تبهكاران بر جهان حكومت مىكنند، ستم و فساد و گناه بسيار مىشود، مردم
از هوا و هوس خويش پيروى مىكنند و دنياپرستان را بزرگ مىدارند، آخرت را به دنيا
مىفروشند، انصاف از ميان مردم رخت برمىبندد، به زيردستان و تنگدستان كمك
نمىكنند، بزرگان را حرمت نمىنهند، مردانْ خويش را همانند زنان مىآرايند و زنان،
خويش را شبيه مردان مىكنند، بنيان خانواده سست مىشود، طلاق ميان همسران فراوان
مىشود و ... (معادشناسى، 4/ 63؛
تفسير علىّ بن ابراهيم، 2/ 304؛
بحارالانوار، 6/ 304).
ب.
پيشامدهاى مهم اجتماعى:
بعثت
پيامبر اسلام 6 و نزول قرآن كريم، شكافته شدن ماه كه از معجزات پيامبر اكرم 6
بود، از پيشامدهاى قبل از قيامت است (قمر/ 1). در قرآن كريم آمده است كه نشانههاى
قيامت آشكار شدهاند (محمّد/ 18) و عموم مفسّران قرآن بر اين باورند كه مراد از
نشانههاى قيامت در اين آيه، همان بعثت پيامبر 6 است (پيام
قرآن، 6/ 23). از پيشامدهاى اجتماعى ديگر، ظهور حضرت مهدى (ظهور حضرت
مهدى) و رجعت آل محمّد (رجعت) است (معادشناسى، 4/ 16) و نيز نزول حضرت عيسى (ع) و ظهور دجّال و سفيانى (علائم
ظهور امام زمان) و طايفه يأجوج و مأجوج (بحارالانوار، 6/ 304). از نشانههاى