حوايج و آمرزش، نه تنها شرك نيست كه امرى پسنديده است؛ زيرا آدمى در
اين حال از خداوند مدد مىطلبد و در حقيقت، از او يارى مىخواهد (نساء/ 64؛ اصل الشّيعة و اصولها، 100). برخى از عقايد و
اعمال كه در نظر وهّابيان شرك به شمار مىآيند، عبارتاند از: توسّل به اولياى
الهى، طلب شفاعت از آنان، تعمير و بنا و زيارت قبور مقدّس و نيز تبرّك و استشفاء
از اولياى الهى. وهّابيان سوگند به غير خدا و عقيده به نيروى غيبى بندگان خاصّ خدا
را نيز برنمىتابند (ر. ك: وهّابىها، فصل پنجم). علماى اسلام، به اشكالهاى وهابيان پاسخهاى مفصّلى
دادهاند (براى نمونه: آئين وهابيت).
سوگند به غير خدا و شرك و استشفاء از اولياى الهى نيز با شرايطى ويژه در قرآن و
سنّت روا شمرده شدهاند (يوسف/ 93؛ حجر/ 72؛ آل عمران/ 35؛
وسائل الشّيعة، 16/ 190؛ ر. ك. بحوث فى الملل و النّحل، ج 4). درباره نيروى غيبى انبيا و اوليا نيز آياتى روشن در قرآن به
چشم مىآيد (به عنوان نمونه: بقره/ 60؛ آل عمران/ 49). وهّابيان، باورهاى ويژه
ديگرى نيز دارند؛ از جمله، نخستين پيامبر را نوح (ع) مىشمارند (فرهنگ فرق اسلامى، 459). آنان معتقدند كه خدا
را در آخرت مىتوان ديد (منهاج السّنّة النبويّة، 2- 1/ 215 و 216). نيز بر آناند كه پيامبران تنها در مقام تبليغ
معصوماند و در غير اين مقام ممكن است گناه كنند و خلاف آيين خويش گام بردارند
(همان، 228- 226؛ اديان الهى و فرق اسلامى، 194). علماى شيعه و
سنّى در ردّ وهّابيّت، كتابهاى فراوانى نوشتهاند (فرقه
وهّابى و پاسخ شبهات آنها، 21- 15).
نخستين
كتاب در اين باره را برادرِ سنّى مذهبِ محمّد بن عبدالوهّاب نوشته و نام آن را الصّواعق الالهيّة فى الرّدّ على الوهّابيّة
نهاده است. از نخستين آثار شيعه در اين باره كتاب
منهج الارشاد لِمَن اراد السّداد، نوشته شيخ جعفر كاشف
الغطاء است.