اينكه
آيا انسان كاملترين آفريده خداوند است يا نه، از دو نظر شايان بررسى است:
اوّل.
ساختمان بدنى و ظاهرى:
از
قرآن برمىآيد كه انسان از اين لحاظ سرآمد آفريدگان نيست؛ چنان كه مىفرمايد،
آفرينش آسمانها و زمين، شكوهمندتر از آفرينش مردم است (غافر/ 57).
دوم.
جايگاه معنوى:
انسان
از اين لحاظ بر بسيارى از آفريدگان برترى دارد. قرآن مىفرمايد، ما اولاد آدم را
گرامى داشته و آنان را بر شمارى بسيار از آفريدگان برترى دادهايم (اسراء/ 70). از
اين تعبير برمىآيد كه انسان، هر چند از سرمايه معنوى ارزشمندى- مانند اختيار و
حسن تكليف- بهرهمند است، شريفترين آفريده خداوند نيست (آفرينش
و انسان، 79- 76). با اين حال، او از گذر عبوديّت و تقرّب به خداوند مىتواند
بر همه آفريدگان مجرّد و مادّى برترى يابد (الميزان، 13/ 165- 160).
هدف
آفرينش انسان:
قرآن
كريم، از علم و يقين به عنوان برترين هدف آفرينش ياد مىكند. در واقع پيدا كردن
علم و يقين و رسيدن به معرفت، هدف نهايى آفرينش انسان است. پيش از آن، عبادت جاى
دارد كه هدف ابتدايى است؛ چنان كه قرآن مىفرمايد، ما جنّ و انس را تنها براى
عبادت آفريديم (ذاريات/ 56) و در جايى ديگر مىفرمايد، خداوند را عبادت كن تا به
يقين برسى. (حجر/ 99) بدين سان، انسان از گذر عبادت، به يقين مىرسد كه هدف نهايى
آفرينش او است. يقين، عبارت است از معرفت به ذات و صفات خداوند متعال (معرفتشناسى در قرآن، 13/ 21؛ پيام قرآن، 1/ 60).
***
آمرزش: بخشايش خداوند
آمرزش
از صفات فعل خداوند است كه همه بندگان را در برمىگيرد. نسبت اين صفت به خداوند از
آنجا ناشى مىشود كه او بسيار بخشاينده و مهربان و پوشاننده گناهان و بدىهاى
بندگان است. قرآن كريم، خداوند را با صفاتى همچون غافر (غافر/ 3)، غفّار (طه/ 82)
و غفور (نور/ 22) ياد مىكند؛ زيرا خداوند در دنيا و آخرت، گناهان و خطاهاى انسان
را، بنابر شرايطى، مىآمرزد و كسى را از آنها آگاه نمىسازد و آبروى گناهكار را
نمىريزد.