responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ شیعه نویسنده : خطيبي کوشکک، محمد و همکاران    جلد : 1  صفحه : 420

تغيير و تحريف در امان مانده است. قرآن، خود، از اين حقيقت به اشارت و صراحت ياد كرده است (نساء/ 46؛ بقره/ 75، 159 و ...). از آن رو كه قرآن از تحريف دور مانده است، معيارى است براى ارزيابى ديگر كتب آسمانى.

و. اعجاز در قانون‌گذارى:

قوانين قرآن به گونه‌اى شگفت با فطرت انسان سازگار است (روم/ 30). قرآن، برنامه‌هاى كلان زندگى مادّى و معنوى انسان را ترسيم كرده است كه هر يك از اين برنامه‌ها، منشأ برنامه‌هاى فرعى ديگر است. دانشمندان علوم دينى تنها از آيه 90 سوره نحل، شصت و نُه قانون بيرون كشيده‌اند (وحى و نبوّت در قرآن‌، 335).

***

معراج: سفر پيامبر اسلام 6 به آسمان‌ها و عوالم ملكوت‌

از رويدادهاى مهمّ زندگى پيامبر اسلام 6 و معجزات آن پيامبر بزرگ آسمانى است. بنابر نصّ قرآن كريم و روايات معتبر، خداوند، پيامبر اسلام 6 را در روزگار پيش از هجرت به آسمان‌ها و عوالم هستى برد تا بر حقايق عوالم امكانى احاطه كامل يابد. منابع اسلامى، اين رويداد را در ميان معجزات پيامبر اسلام 6 نيز ذكر كرده‌اند (حقّ اليقين‌، علامه مجلسى/ 30؛ گوهر مراد، 453؛ رجعت و معراج‌، رفيعى قزوينى/ 62). اصل معراج نزد همه مسلمانان مقبول و مسلّم است و از ضروريات دين به شمار مى‌آيد (المحجّة البيضاء فى تهذيب الاحياء، 1/ 229). از امام رضا (ع) نقل است: «هر كس معراج را دورغ پندارد، رسول خدا 6 را انكار كرده است.» (صفات الشّيعه‌، 50) و امام صادق (ع) فرموده است: «از ما نيست هر كس سه چيز را انكار كند: معراج و سؤال و جواب قبر و شفاعت.» (بحارالانوار، 18/ 340) قرآن كريم در دو سوره با تعبير «إسراء» به معناى سير در شب از معراج ياد كرده است (إسراء/ 2؛ نجم 19/- 5).

روايات متواتر شيعه و سنّى نيز رويداد معراج را بيش از اين انكارناپذير مى‌سازند (اثبات الهداة، 1/ 421). دانشمندان مسلمان متّفق‌اند كه معراج در مكّه و پيش از هجرت روى داده است. قرآن كريم نيز بيان فرموده است كه خداوند، پيامبر خويش را از مسجد الحرام به مسجد الاقصى‌

نام کتاب : فرهنگ شیعه نویسنده : خطيبي کوشکک، محمد و همکاران    جلد : 1  صفحه : 420
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست