تغيير و تحريف در امان مانده است. قرآن، خود، از اين حقيقت به اشارت
و صراحت ياد كرده است (نساء/ 46؛ بقره/ 75، 159 و ...). از آن رو كه قرآن از تحريف
دور مانده است، معيارى است براى ارزيابى ديگر كتب آسمانى.
و.
اعجاز در قانونگذارى:
قوانين
قرآن به گونهاى شگفت با فطرت انسان سازگار است (روم/ 30). قرآن، برنامههاى كلان
زندگى مادّى و معنوى انسان را ترسيم كرده است كه هر يك از اين برنامهها، منشأ
برنامههاى فرعى ديگر است. دانشمندان علوم دينى تنها از آيه 90 سوره نحل، شصت و
نُه قانون بيرون كشيدهاند (وحى و نبوّت در قرآن، 335).
***
معراج: سفر پيامبر اسلام 6 به آسمانها و عوالم ملكوت
از
رويدادهاى مهمّ زندگى پيامبر اسلام 6 و معجزات آن پيامبر بزرگ آسمانى است. بنابر
نصّ قرآن كريم و روايات معتبر، خداوند، پيامبر اسلام 6 را در روزگار پيش از هجرت
به آسمانها و عوالم هستى برد تا بر حقايق عوالم امكانى احاطه كامل يابد. منابع
اسلامى، اين رويداد را در ميان معجزات پيامبر اسلام 6 نيز ذكر كردهاند (حقّ اليقين، علامه مجلسى/ 30؛
گوهر مراد، 453؛ رجعت و معراج،
رفيعى قزوينى/ 62). اصل معراج نزد همه مسلمانان مقبول و مسلّم است و از ضروريات
دين به شمار مىآيد (المحجّة البيضاء فى تهذيب الاحياء، 1/ 229). از امام رضا (ع) نقل است: «هر كس معراج را دورغ پندارد،
رسول خدا 6 را انكار كرده است.» (صفات الشّيعه، 50) و امام صادق (ع) فرموده است: «از ما نيست هر كس سه چيز را
انكار كند: معراج و سؤال و جواب قبر و شفاعت.» (بحارالانوار، 18/ 340) قرآن كريم در دو سوره با تعبير «إسراء» به معناى سير در
شب از معراج ياد كرده است (إسراء/ 2؛ نجم 19/- 5).
روايات
متواتر شيعه و سنّى نيز رويداد معراج را بيش از اين انكارناپذير مىسازند (اثبات الهداة، 1/ 421). دانشمندان مسلمان
متّفقاند كه معراج در مكّه و پيش از هجرت روى داده است. قرآن كريم نيز بيان
فرموده است كه خداوند، پيامبر خويش را از مسجد الحرام به مسجد الاقصى