ولايت و عصمت امامان دوازدهگانه (تمهيد
الاصول، 292؛ مفاتيح الجنان،
«زيارت آلياسين»/ 958) و عدل الهى. متعلّقات ديگرى را نيز مىتوان نام برد كه
علماى شيعه بابهايى مانند «ضروريّات دين و مذهب» برايشان برگشوده و از آنها بحث
كردهاند. از اين جمله است: سؤال قبر، نشر و بعث، مرصاد، ميزان، حشر، حساب، بهشت،
دوزخ و ... (راه بهشت، علّامه مجلسى 56- 43؛ مفاتيح الجنان، «زيارت آل ياسين»/ 958).
***
مخالفان حضرت مهدى (ع)
مخالفان
حضرت مهدى (ع) كسانى هستند كه چون وقت ظهور فرا رسد، در برابر حضرت مهدى (ع) به
مبارزه بر مىخيزند.
قيام
و پيروزى حضرت مهدى (ع) و گسترانيدن عدالت در جهان به آسانى تحقق نمىپذيرد. آن
حضرت با مخالفتهايى رو به رو مىشود و گروههايى با انگيزههاى گوناگون در برابر
ايشان خواهند ايستاد.
مىتوان
مخالفان آن حضرت را در چهار گروه بر شمرد: الف. كسانى كه موجوديت ستمگرانه خويش را
با قيام مهدوى در خطر مىبينند. قيام آن حضرت براى فراگير كردن عدالت و ريشه كن
ساختن ظلم و ستم در سراسر گيتى است (منتخب الاثر، 250- 247). بدين روى حكومتهاى غاصب و ستمگر و صاحبان قدرتهاى
سياسى و اقتصادى كه شالوده حكومت آنها بر ستمگرى است، در برابر آن حضرت خواهند
ايستاد. ب. كسانى كه از نظر اعتقادى و فكرى با آن حضرت مخالفاند.
حضرت
مهدى (ع) توحيد قرآنى و اسلام راستين را در جهان مىگستراند و با افكار كفرآلود و
شركآميز به ستيزه مىپردازد (توبه/ 33؛ انفال/ 39؛
بحار الانوار، 53/ 34). از اين رو صاحبان افكار و عقايد باطل و شرك آلود، از
مخالفان قيام مهدوىاند.
بسيارى
از اهل كتاب در شمار اين گروهاند.
ج.
در ميان مسلمانان، آن دسته از فرق و مذاهبى نيز كه روى به احكام و رسوم انحرافى
نهادهاند، از مخالفان امام زمان (ع) و قيام جهانى اويند. بدين روى در پارهاى
روايات آمده است كه چون حضرت مهدى (ع) قيام كند، مردمان را به اسلام و قرآنى جديد
مىخواند و احكام و معارفى نو ميان مسلمانان نشر مىدهد (همان، 51/ 30 و 52/ 235).
د. شيعيان فريبخورده