چهارم آنكه روز 18 ذىالحجّه نزد مسلمانان- شيعه و سنّى- به «روز
غدير خم» شهرت يافت (همان؛ اضواء على عقائد الشّيعة
الامامية و تاريخهم، 133).
***
غيبت امام زمان (ع): پنهان شدن امام زمان (ع) از انظار
از
باورهاى بنيادى شيعه، اعتقاد به غيبت امام دوازدهم (ع) است. روايات فراوانى از
پيامبر 6 و ديگر معصومين (ع) درباره غيبت امام دوازدهم (ع) نقل شدهاند. اين
روايات، حقايقى را درباره غيبت، فلسفه آن، ويژگىهاى روزگار غيبت و وظايف شيعيان
در اين روزگار بيان مىكنند. اهمّيّت غيبت و فراوانى روايات غيبت، علماى شيعه را
واداشته است كه حتّى در روزگار حضور امامان معصوم (ع) نيز كتابهايى در اين باره
تأليف كنند؛ مانند كتابهاى الملاحم و القائم، نوشته علىّ بن مهزيار اهوازى، نزديك
امام نهم (ع) و كتاب مشيخه،
نوشته حسن بن محبوب (تاريخ سياسى غيبت امام دوازدهم، 22). وجود اين روايات موجب شده است كه راه انكار امام غايب (ع)
بسته گردد و شيعيان از نظر فكرى و روحى، براى روزگار غيبت آماده شوند (آخرين اميد، 60).
غيبت
صغرى و كبرى:
غيبت
امام زمان (ع) از نظر زمانى به دو بخش تقسيم شده است. بخش اوّل، غيبت صغرى، از
وفات امام يازدهم (ع) (260 ق.) آغاز مىشود و تا 329 ق.، شصت و نه سال، ادامه
مىيابد (الغيبة، شيخ طوسى/ 242؛
تاريخ الغيبة الصّغرى، 345). بخش دوم، غيبت كبرى يا تامّه، از
پايان غيبت صغرى آغاز مىشود و تا حال ادامه دارد (الاصول
من الكافى، 1/ 275/ 19). غيبت صغرى زمينهاى بود تا شيعيان براى غيبت كبرى
آماده گردند. در اين دوره، امام (ع) از طريق چهار نماينده با مردم در ارتباط بود و
به نيازهاى علمى و معنوى آنان پاسخ مىگفت. نمايندگان را «نوّاب اربعه» مىخوانند
كه اسامى آنان به ترتيب نيابت عبارت است از: عثمان بن سعيد عمرى، محمّد بن عثمان،
حسين بن روح نوبختى و علىّ بن محمّد سمرى. امام (ع) پيش از رحلت سمرى- آخرين نايب-
نامهاى به