شيعه اماميه است. فقه شيعه اماميه، بر چهار منبع استوار است: قرآن،
سنت، عقل و اجماع. شيعه اماميه نيز در طول تاريخ فرقههايى به خود يافته؛ اما اين
فرقهها نتوانستهاند پيروان پرشمارى براى خود بيابند و بدين روى، دوام و قوام
نيافته و مورد توجه قرار نگرفتهاند.
در
قرون اخير دو گروه اخبارى و اصولى ميان علماى اماميه پديد آمدند.
اخباريان-
يا اهل حديث- اجتهاد را برنمىتافتند و معتقد بودند كه براى استنباط احكام و
آموزههاى دينى بايد تابع بىچون و چراى ظاهر روايات معصومين (ع) بود. در برابر،
اصوليان بر آن بودند كه در اين راه لازم است از اجتهاد بهره جست و بر قرآن، سنت،
عقل و اجماع تكيه كرد.
سرانجام
علماى اصولى در روزگار مرجعيت سيّد محمّدباقر وحيد بهبهانى بر اخباريان غلبه كردند
و انديشه اخبارىگرى سلطه خويش را بر مجامع علمى شيعه از دست داد (همان، 4/ 274).