به صورت كامل تنقيح نشدهاند و قابل اثبات و دفاع منطقى نيستند و اين
نوع تفكر، در دوران جديد، سخت دچار چالش شده است (قبسات، 1/ 97؛ كتاب نقد،
1/ 79).
رشد
و استقرار تفكّر سكولاريسم در جهان اسلام با مشكلات بيشترى رو به رو است؛ زيرا
اسلام ارج و اجر بس والايى براى علم و عالِم قائل است (مجادله/ 11) و مقام انسانى
را بسيار بالا مىشمارد (بقره/ 20 و 21) و عقل و اجتهاد در فرهنگ شيعى جايگاه
مهمّى دارد و نظامهاى حقوقى، اقتصادى، سياسى و تربيتىِ توانمندى از آن پديد
مىآيد (كتاب نقد، 1/ 79). دين مجموعهاى از معارف و
تعاليم و احكامى است كه هم مصالح دنيوى و هم اخروى انسان را پى مىجويند (الميزان، 2/ 130). پيامبران الهى براى راه نمودن
انسانها به توحيد و معارف الهى مأموريّت دارند با مفاسد و معضلات و ناهنجارىهاى
اجتماعى نيز مبارزه كنند و جامعه را از عدل و قسط برخوردار سازند (حديد/ 3).
اسلام
كاملترين دين الهى است و به همين دليل است كه به نبوّت تشريعى پايان داده است
(احزاب/ 40). اسلام، بنيان تعاليم خود را بر پايه حيات اجتماعى قرار داده است و در
هيچ يك از قوانين و برنامههاى خود به جامعه بىاعتنايى نكرده است (الميزان، 4/ 94). پيامبر اسلام 6 تنها موظّف
نبوده است كه احكام و فرمانهاى الهى را ابلاغ كند؛ بلكه وظيفه قضاوت ميان مردم و
رهبرى اجتماع انسانى را نيز برعهده داشته است (مجموعه
آثار شهيد مطهّرى، 4/ 843). نهاد امامت در مذهب تشيّع همانند نبوّت، افزون بر اينكه
فرد و اجتماع انسانى را از نظر باطنى و معنوى راه مىنمايد، هدايت امور دنيوى آنها
را نيز در شمار وظايف خويش دارد. از اين رو، تشكيل حكومت و رهبرى سياسى مسلمانان-
به عنوان يكى از شئون امامت- ضرورت مىيابد (همان، 845). يكى از وظايف علما،
اجتهاد است. اجتهاد يعنى كوشش عالمانه با روش درست براى فهم تعاليم و مقرّرات
اسلامى از منابع معتبر.
اجتهاد
باعث پويايى فقه شيعه و پاسخگويى به نيازهاى روز مىشود. يكى ديگر از وظايف علما،
احراز منصب قضا است.
فقهاى
عادل، افزون بر ولايت در بيان احكام و قضا، داراى ولايت در حكومت