زيديّه
به دليل اختلافات فكرى، به انشعابات فراوانى دچار شده است. شمار شعبههاى زيديّه
را تا پانزده شعبه برشمردهاند كه بيشترين آنها از ميان رفتهاند (شخصيّت و قيام زيد بن على، 414).
برخى
تاريخنگاران اهل سنّت كوشيدهاند عقايد زيديّه را به معتزله نزديك نمايند (ر. ك. الملل والنّحل، 1/ 155). مهمترين
شعبههاى زيديّه عبارتاند از:
الف.
جاروديّه:
اينان
به خلافت بلافصل على بن ابى طالب (ع) معتقدند و ترك بيعت با على (ع) را برابر با
كفر مىدانند. بنابر باور اين گروه، پس از امام على (ع)، دو فرزندش، امام حسن و
امام حسين (ع) به امامت رسيدهاند و پس از اين دو امام، هر كس از فرزندان آنان
قيام كند و شوراى مسلمانان او را به امامت برگزيند، امام است (فرق الشّيعه، 39 و 40).
ب.
سليمانيّه:
اين
گروه، بيعت با ابوبكر و عمر را خطا مىشمارند؛ امّا اين خطا را به حدّ كفر
نمىرسانند. با اين حال، عثمان را به دليل بدعتهايى كه برنهاده است، كافر
مىدانند.
ج.
بتريّه:
اينان
نيز خلافت ابوبكر و عمر را خطا مىشمارند؛ امّا درباره عثمان توقّف كرده، به تفسيق
او قائل نيستند.
فرقه
سليمانيّه و بتريّه، همچون فرقه جاروديّه، قيام با شمشير و تعيين شوراى مسلمانان
را شرط امامت مىدانند (المقالات والفرق،
7).