responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جهاد در قرآن نویسنده : فرازی حیدری    جلد : 1  صفحه : 131
ج- پشتيبانى مالى و تداركاتى از جبهه‌ تداركات، اعم از اينكه قبل از حمله به دشمن، صورت گيرد يا به هنگام حمله، نقش بسزايى در تحقق و حفظ پيروزى دارد و يكى از ضروريات سازماندهى نيروهاى رزمى به‌شمار مى‌رود، چرا كه تداركاتِ بموقع و مناسب، مانع كاستى نيرو و قدرت رزمندگان مى‌شود. براى مثال، سوخت رسانى صحيح و بموقع براى خود روها، آبرسانى، رساندن مواد غذايى براى پيكار گران، رساندن سلاح و مهمّات براى گرم نگه داشتن جبهه‌ها و رفع ديگر نيازمندى‌ها از اين مقوله است كه چنانچه در وقت خود فراهم نشود، اداره جنگ با مشكل مواجه خواهد شد و سبب تضعيف روحيه نيروها شده و از قدرت و توان رزمى‌شان مى‌كاهد. به‌عنوان مثال، نيرويى كه در حال پيشروى است، چنانچه از نظر سوخت، مهمّات، مواد غذايى و ... به‌وسيله غنايم يا نيروهاى پشتيبانى، تدارك نشوند، از ادامه پيشروى باز مى‌مانند و حتّى مجبور مى‌شوند به عقب برگردند كه در هر دو صورت زيان ديده و خساراتى را متحمل خواهند شد، بدون اينكه نتيجه‌اى به‌دست بياورند.
امروزه، در كشورهاى داراى اقتصاد صحيح و برنامه‌ريزى شده، بودجه مورد نياز نيروهاى نظامى از منابع ملى و ماليات تأمين مى‌شود و در واقع، تأمين كننده آن خود مردم هستند، چنانكه امير مؤمنان عليه السلام در عهدنامه مالك اشتر مى‌فرمايد:
«ثُمَّ لا قِوامَ لِلْجُنُودِ الَّا بِما يُخْرِجُ اللَّهُ لَهُمْ مِنَ الْخَراجِ الَّذى‌ يَقْوُوْنَ بِهِ عَلى‌ جِهادِ عَدُوِّهِمْ وَ يَعْتَمِدُونَ عَلَيْهِ فيما يُصْلِحُهُمْ وَ يَكُونُ مِنْ وَراءِ حاجَتِهِمْ» «1» ولى بنيه سپاهيان بستگى به جيره‌اى دارد كه خداوند از محل خراج و ماليات براى آنان تعيين كرده تا با دلگرمى بتوانند با دشمن به جهاد بپردازند و زندگى خود و خانواده‌هايشان را تأمين و نيازمنديهايشان را فراهم سازند.
ممكن است اين مقدار در زمان جنگ كه هزينه‌هاى نظامى به‌شدت افزايش مى‌يابد، كافى نباشد؛ در اين صورت دولت‌ها طبق معمول، ماليات‌ها را افزايش مى‌دهند و اگر حكومت مردمى و يا دينى باشد، مردم با ميل و رغبت اين افزايش را مى‌پذيرند. راه‌

نام کتاب : جهاد در قرآن نویسنده : فرازی حیدری    جلد : 1  صفحه : 131
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست