responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جهاد در قرآن نویسنده : فرازی حیدری    جلد : 1  صفحه : 130
امروزه جنگ روانى يكى از عوامل عمده و حسّاس دستيابى به موفقيت در كليه نبردها اعم از نظامى، اقتصادى، تبليغاتى و سياسى است. به‌طور كلى دشمن بر جهاد در قرآن 136 فهرست منابع‌ اى پيروزى خود، گذشته از عوامل گوناگون، از دو عامل بيشترين استفاده را مى‌برد: يكى مجهز بودن به انواع وسايل رزم و ديگرى به‌كارگيرى فنونى كه موجب شكست روحيه نيروهاى طرف مقابل خود بشود كه از آن به جنگ روانى تعبير مى‌كنيم؛ در مواردى تأثير جنگ روانى اگر بيشتر از وسايل مجهز جنگى نباشد، از آنها نيز كمتر نيست. از اين جهت يكى از وظايف مردم در پشت جبهه مقابله با جنگ روانى دشمن است. البته چون در اين جنگ، دشمن از فنون و شيوه‌هاى مختلف بهره مى‌گيرد، مردم نيز متناسب با ابزار و روش‌هاى به‌كار گرفته شده توسط دشمن بايد واكنش نشان داده و مقابله نمايند. به‌عنوان مثال گاهى دشمن در قالب تبليغات فراوان و راه انداختن سر و صداى زياد در رسانه‌ها و مطبوعاتِ، به بزرگ‌نمايى خود مى‌پردازد تا بدين وسيله روحيه نيروهاى مدافع و مردم پشتيبانى كننده را تضعيف كند. در اين مورد ارائه آمار صحيح و واقعى از نيروهاى دشمن و تبليغات متقابل و ارائه نقاط ضعف دشمن مى‌تواند از موفقيت دشمن در اين زمينه بكاهد. شركت مردم در مانورهايى كه توسط فرماندهان اسلام برگزار مى‌گردد از ديگر پاسخ هايى است كه تير رها شده از كمان نبرد روانى دشمن را به‌سوى خود آنها بازخواهد گرداند و دلهره و اضطراب را به اردوى دشمن منتقل خواهد كرد.
همچنين دشمن در پى كسب اسرار و خبرهاى سرّى از درون نيروهاى رزمنده اسلام و امكانات آنان است تا هم بتواند براحتى با آنان مقابله نمايد و هم بتواند با افشاى برخى از آنها، سبب ضربه روانى به آنان گردد. در اين مورد نيز وظيفه مردم سنگين است؛ زيرا دشمن با وجود ستون پنجمى كه دارد به جمع‌آورى اين اخبار و اطلاعات مى‌پردازد.
از اين رو بر همه مردم است كه در نقل اخبار و وقايع مواظبت نمايند تا آنچه كه سرّى است و يا جنبه نظامى دارد و دشمن مى‌تواند از آن سوء استفاده كند، به دست دشمن نرسد. مقابله با شايعات، دروغ‌افكنى‌ها، بزرگ‌نمايى‌ها و ساير مواردى كه از سوى دشمن پخش مى‌شود از ديگر وظايف عموم مردم در جنگ روانى است.


نام کتاب : جهاد در قرآن نویسنده : فرازی حیدری    جلد : 1  صفحه : 130
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست