نام کتاب : جنگ روانی نویسنده : متفکر، حسین جلد : 1 صفحه : 83
نيز قداست عمل مبلغ را همان ايده و آرمان او معين مىكند.در بحث از پيامدهنده موضوعات زير قابل بحث است:
- تعريف پيامدهنده
- جايگاه و نقش مبلّغ
- اهداف و انگيزههاى مبلّغ
- مبدأ پيام مبلّغ
- سياستها و شيوههاى مبلّغ
- ويژگىهاى مبلّغ
- نيازهاى مبلّغ
- تعريف پيامدهنده: پيامدهنده فرد يا گروه يا نهاد يا دولتى است كه سعى دارد فكر،عقيده،رفتار يا تصميمى را با ابزار خاص به ديگران منتقل نموده و بدين وسيله در مخاطب يا مخاطبان،دگرگونى ايجادكرده و آنان را همراه خويش سازد.«معلم،سخنران،نويسنده،واعظ،خواننده،هنرمند،هنرپيشه، نقاش،مجسمهساز،دكورساز،گويندۀراديو و تلويزيون و...همگى از جمله پيامدهندگانى هستند كه به طور مستقيم يا غيرمستقيم سعى دارند در قالبهاى مختلفى پيام خويش را به گيرندگان خود ارائه نمايند.» [1]
- جايگاه و نقش مبلغ: نقش مبلغ در ابلاغ پيام،همواره در كليه جوامع مورد توجه و اهتمام بوده است.شعرا،خطبا،نويسندگان،هنرمندان در دورانهاى مختلف،جايگاه حساس داشتهاند؛افراد جامعه آنان را زبان خويش و بيانكننده آرمانها و افكار و احساسات خود مىدانستهاند.