نام کتاب : جنگ روانی نویسنده : متفکر، حسین جلد : 1 صفحه : 82
در مجموع مىتوان گفت:تبليغات عبارت است از كوشش كم و بيش نظاممند كه هدف نهائى آن شكل دادن به عقايد،نگرشها و رفتار مردم در جهت خاص مورد نظر مبلغ،مىباشد.
در پايان براى تكميل بحث،تبليغات را از ديدگاه حضرت امام(ره) بيان مىنماييم؛كه مىفرمايد:
تبليغات كه همان شناساندن خوبىها و تشويق به انجام آن و ترسيم بدىها و نشان دادن راه گريز و منع از آن است از اصول بسيار مهم اسلام عزيز است. [1]
2-1-5-عناصر تبليغ
با توجه به تعريف تبليغ و تبليغات،عناصر تبليغ عبارتند از:
1-پيامدهنده و مبدأ پيام
2-پيامگيرنده
3-پيام و محتواى آن
4-هدف از پيام
اكنون به توضيح و بررسى برخى از موارد فوق مىپردازيم:
الف-پيامدهنده (مبلّغ)
پيامدهنده يكى از عناصر تبليغ و پيامرسانى است.وى ابتدا پيامى را منظور داشته و با ارزشى كه براساس فرهنگ و تفكر و ايدهاش براى پيام خود قائل است سعى مىكند آن را به ديگران منتقل كرده و گسترش دهد.
اين آرمان ممكن است مشخص و آشكار و يا پنهان و نامشخص باشد.و
[1]-نامه حضرت امام خمينى(ره) به نماينده خود در سازمان تبليغات اسلامى،68/1/14.
نام کتاب : جنگ روانی نویسنده : متفکر، حسین جلد : 1 صفحه : 82