responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (ج6) نویسنده : شیرازی، محمد    جلد : 1  صفحه : 23

مى‌دانيد كه سلاح تبليغات برّنده‌تر از كاربرد سلاح در ميدان‌هاى جنگ است...اميدواريم با هماهنگى و نظم در تبليغات،تمام دسيسه‌هاى دشمن خنثى شود. [1]

2.انواع تبليغات

انديشمندان و صاحب‌نظران علوم اجتماعى و ارتباطات،تبليغات را به اعتبارهاى گوناگون تقسيم كرده‌اند.تبليغات سفيد،خاكسترى و سياه به اعتبار منبع؛تبليغات مثبت و منفى به اعتبار اثر و نتيجه؛تبليغات ملى و بين‌المللى به اعتبار حوزۀ تحت پوشش؛تبليغات استراتژيك،تاكتيكى و تحكيمى به اعتبار اهداف از جمله تقسيمات تبليغاتند كه تبيين آن‌ها از حوصلۀ اين كتاب خارج است. [2]

از تقسيماتى كه با بحث ما ارتباط تنگاتنگ دارد،تقسيم تبليغات به اعتبار زمان انجام آن است.تبليغات بدين اعتبار،به تبليغات در زمان صلح و تبليغات در زمان جنگ تقسيم مى‌شود كه در ذيل به اختصار مى‌آيد:

1-2.تبليغات در زمان صلح

تبليغات در زمان صلح از نظر ماهيّت،اهداف و شيوه‌ها با تبليغات در زمان جنگ تفاوت‌هاى اساسى دارد.اين تبليغات صرفاً محدود به گفتن و نوشتن در شكل‌هاى مختلف نيست،بلكه شامل كليه فعاليت‌ها،اقدامات،اعمال محرمانه و...نيز هست.تبليغات در زمان صلح با سه عنصر اصلى برنامه‌ريزى،صبر و نظم همراه است.از اين رو،مُبلّغ يا تبليغاتچى كم‌تر دچار انفعال مى‌گردد.


[1] .صحيفۀ نور،مجموعه رهنمودهاى امام خمينى،ج 16،ص 8.
[2] .ر.ك:جنگ روانى و تبليغات،مفاهيم و كاركردها،محمد شيرازى،ص 119-128.
نام کتاب : عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (ج6) نویسنده : شیرازی، محمد    جلد : 1  صفحه : 23
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست