نام کتاب : عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (ج3) نویسنده : سنگری، محمدرضا جلد : 1 صفحه : 195
چون ميسّر نيست ما را كام او عشقبازى مىكنم با نام او
چرا در عاشقان اباعبداللّه الحسين اين ويژگى را نيابيم؟؛عاشقانى كه شوق زيارت كربلا بيتابشان ساخته بود و زمزمۀ روز و شبشان نام حسين بود.آرى، جبههها نمايشگاه عشقورزى و كانون عاشوراباورى و عاشوراياورى بود و جبههنشينان عاشقانى بودند كه تنها در اصحاب امام عاشورا مىتوان نظير و همانندشان را يافت.
3-2.مزارنوشتهها
سنگمزارها،نقشها و نوشتههاى آنها،تصويرى از فرهنگ،باورها و نگرشهاى جامعه را فراچشم مىگذارد.در هر دورۀ تاريخى،نقشها و نوشتهها آيينۀ اعتقاد و باورداشتهاى مردم و ترجمان ذوق و هنر آنان نيز هست.در مناطق مختلف هر كشورى در گذر تاريخ،ردپاى فرهنگ بومى را نيز در همين نقشها و نگاشتهها مىتوان يافت.
قرنها است كه در كشور ما افزون بر تاريخ فوت،آيات قرآنى و احياناً بيت يا ابياتى چند،نگارهها و نقشهاى اسليمى يا مظاهر و پديدههاى طبيعى مانند گل،خورشيد،ماه و درخت بر سنگمزارها حك مىشود.در گذشتههاى دورتر و هنوز در برخى نقاط دورافتاده،نقش يا نشانى كه گواه شغل و پايگاه اجتماعى متوفّا باشد نيز بر قبور ديده مىشود.براى نمونه،در مناطقى چون چهارمحال و بختيارى و لرستان،مجسّمۀ شير بر مزار،نماد جنگاورى و دلاورى و نقش گاوآهن نشانۀ كشاورز بودن متوفّا است. [1]
مزارنوشتهها در سالهاى پيش از انقلاب،عمدتاً نام،تاريخ ولادت و
[1].در اين بخش،از كتاب ارزشمند«آواز پر ملائك»نگاشتۀ محمد كاظم بهرۀ فراوان گرفتهام.
نام کتاب : عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (ج3) نویسنده : سنگری، محمدرضا جلد : 1 صفحه : 195