نام کتاب : عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (ج1) نویسنده : تقي زاده اکبري، علي جلد : 1 صفحه : 92
1-1. قدرت برتر و سرنوشتساز
قدرت و توان روحى جنگجويان در صحنۀ نبرد، روح جنگ ودفاع، و سلاح و تجهيزات، پيكر آن است؛ بدون آن روح، اين پيكر، سرد و خاموش و از كسب ظفرمندى درمانده و ناتوان است. ايمان به خداوند برترين عاملى است كه اين توان را به وجود مىآورد. رزمندگان اسلام با ايمان به خداوند، در حقيقت، خود را به سلاح برتر و تعيينكننده مسلّح و مجهّز نموده بودند و همين امر، كاستىهاى قدرت مادى آنان را در برابر توان برتر مادى دشمن جبران مىنمود. حضرت امام (ره) ، ايمان به خداوند را قدرت و توان برتر مىدانست و معتقد بود:
يك فردى كه با قوّۀ ايمان پيش مىرود، با افراد زيادى كه همان قوه [را] دارند لكن ايمان ندارند، اين مقابله مىكند. [1]
از نظر امام راحل، تنها، توان و قدرت مادى را قدرت پنداشتن وعنصر ايمان و اعتقاد را ناديده انگاشتن، اشتباه دشمن در محاسبۀ توان ملّت و رزمندگان مسلمان ايران بود:
صدام گمان مىكرد كه با يك مملكت آشفته كه منزوى شده استو همۀ دولتها به او پشت كردهاند، يا او را در فشار اقتصادى گذاشتهاند، طرف شده است و ما نه قواى نظامى داريم و نه انتظامى داريم و نه سازوبرگ جهاد و جنگ. او همچو گمان مىكرد، و گمان مىكرد با چند ساعت تهران را هم فتح خواهد كرد. او
[1] . صحيفۀ نور، ج 12، ص 44. حضرت امام در جاى ديگر مىفرمايد: «مادامى كه اينها دستشان اسلحه است، ما هم اسلحهمان ايمان است، سلاحمان اسلام است و ما با آن سلاح ايمان و اسلام پيش مىبريم و خواهيم پيش برد و همۀ اينها را سركوب خواهيم كرد؛ چنانچه تاكنون ما با همان اسلحه، ابرقدرتها را از بين برديم و دستشان را از اين مملكت قطع كرديم» . (همان، ج13، ص109) .
نام کتاب : عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (ج1) نویسنده : تقي زاده اکبري، علي جلد : 1 صفحه : 92