responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (ج1) نویسنده : تقي زاده اکبري، علي    جلد : 1  صفحه : 112

آفرين. [1]از اين‌رو، خداوند متعال رزم مجاهدان مؤمن را نيز به خود نسبت مى‌دهد:

و شما آنان را نكشتيد، بلكه خدا آنان را كشت و چون [ريگ‌به سوى آنان] افكندى، تو نيفكندى، بلكه خدا افكند. [2]

در اين آيۀ شريفه و آيات ديگرى كه كارى هم به سببى مادى و هم‌به خداوند متعال نسبت داده مى‌شود، [3]اين نكتۀ دقيق و ژرف نهفته است كه علل و اسباب در اثربخشى خود مستقل نيستند، بلكه خداوندِ قادر است كه به آنان سببيّت و تأثير مى‌بخشد. مؤثّر حقيقى و مستقل، تنها، خداوند متعال است. [4]بنابراين، هرگونه موفقيّت و پيروزى كه در عرصۀ جهاد و دفاع به وسيلۀ امدادهاى غيبى يا تلاش و مجاهدت مجاهدان و رزمندگان مؤمن به دست آيد، در حقيقت به‌اذن و ارادۀ خداوند متعال تحقّق يافته است و ظفرمند و فاتح حقيقى خداوند تواناى حكيم است.

مهمّ‌ترين تأثيرى كه اين باور يعنى موفقيّت و پيروزى را از خدا دانستن و از خود ندانستن بر مجاهدان و رزمندگان مؤمن مى‌نهد، اين است كه آنان به خود و سلاح و تجهيزات به چشم اسبابى كه اثربخشى‌شان به دست خداوند متعال است مى‌نگرند و اين باعث مى‌شود آنان به انبوهى نفرات، ابزار و ادوات جنگى مغرور، و از كاستى نفرات و تجهيزات مأيوس نگردند. بر اثر اين باور، غرور و سرمستى پيروزى گريبانگير رزمندگان مؤمن نمى‌شود. [5]


[1] . ر. ك: الميزان، ج 4، ص 9.
[2] . انفال (8) ، آيۀ 17.
[3] . براى مثال، خداوند متعال، توفّى و ميراندن را هم به فرشتگان و هم به خود نسبت مى‌دهد. ر. ك: نحل (16) ، آيۀ 32؛ زمر (39) ، آيۀ 42.
[4] . ر. ك: الميزان، ج 1، ص 78-79.
[5] . البته گاه رزمندگان مؤمن در اثر غفلت، براى داشتن نفرات و تجهيزات بسيار، بر خويشتن مى‌بالند و دچار غرور شوند، امّا بدون ترديد در صحنۀ عمل درخواهند يافت كه تكيه كردن بر اسباب مادى و از آن‌ها پيروزى را متوقّع بودن چاره‌ساز نخواهد بود؛ همان‌گونه كه در «غزوۀ حنين» اتفاق افتاد. ر. ك: توبه (9) ، آيۀ 25-26.
نام کتاب : عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (ج1) نویسنده : تقي زاده اکبري، علي    جلد : 1  صفحه : 112
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست