responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عوامل پيروزى و شكست نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 19
باورداشتن كلّيه مبانى مكتب اسلام و پايبندى به اين باور است. بنابراين، اگر درستى اعتقادمان را در عمل به اثبات نرسانيم و بر محور ايمان حركت نكنيم و در رفتار خود تقوا نداشته باشيم و براى پيروزى حق تلاش نكنيم نه تنها پيروز نخواهيم شد بلكه در عمل به استقبال شكست رفته‌ايم.
پس اگر ايمان واقعى تحقق پيدا كند، بدون شك پيروزى و نصرت خداوند را به دنبال خواهد داشت؛ چنان كه ضعف ايمان موجب شكست و ناكامى خواهد بود. به همين جهت در نبرد احد وقتى كه عدّه‌اى از تيراندازان كه مأموريت حفاظت از تنگه استراتژيك و حسّاسى را به عهده داشتند، بر اثر سسستى ايمان (ميل به دنيا و جمع‌آورى غنايم) محل استقرار خود را ترك كردند، كفّار فرصت بازگشت و حمله مجدد يافتند و موجبات شهادت بيش از هفتاد نفر از ياران پيامبر (ص) فراهم شد.
ايمان آگاهانه‌ هر ايمان و اعتقاد سطحى مايه پيروزى به حساب نمى‌آيد، بلكه آن ايمان و ايده‌اى كه عميق و آگاهانه باشد؛ يعنى در اعماق روح وجان انسان نفوذ كرده باشد و او را به پايدارى و استقامت در برابر ناملايمات فراخواند مايه پيروزى محسوب مى‌شود. قرآن كريم در اين زمينه مى‌فرمايد:
«يا ايُّهَا النَّبِىُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنينَ عَلَى الْقِتالِ انْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صابِرُونَ يَغْلِبُوا مِاتَيْنِ وَ انْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا الْفاً مِنَ الَّذينَ كَفَرُوا بِانَّهُمْ قَوْمٌ لا يَفْقَهُونَ الْانَ حَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ وَ عَلِمَ انَّ فيكُمْ ضَعْفاً فَانْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ صابِرَةٌ يَغْلِبُوا مِاتَيْنِ وَ انْ يَكُنْ مِنْكُمْ الْفٌ يَغْلِبُوا الْفَيْنِ بِاذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرينَ» «1» اى پيامبر! مؤمنان را به كارزار ترغيب كن اگربيست نفر از شما پايدار باشند بر دويست تن از كافران چيره مى‌شوند و اگر صد نفر از شما پايدار باشند بر هزار تن از آنان كه كفر مى‌ورزند غالب مى‌شوند؛ زيرا آنان بطور عميق نمى‌انديشند؛ اكنون خدا بر شما تخفيف داد و دانست‌

نام کتاب : عوامل پيروزى و شكست نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 19
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست