نام کتاب : اصطلاحات نظامى در فقه اسلامى نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 84
است خواه در سفر باشد و خواه در حضر، با جماعت خوانده شود، يا فرادى. «1» شرايط نماز خوف چهار چيز است: 1- دشمن در جهت مخالف قبله مستقر باشد. 2- براى مسلمانان بيمآن باشد كه اگر تمام لشگريان با هم براى خواندن نماز بايستند، دشمن به آنان حمله كند. 3- تعداد نفرات مسلمانان بحدّى باشد كه اگر دو فرقه شوند، يكى از آن دو فرقه ياراى مقاومت با دشمن را داشته باشند. 4- احتياج به بيشتر از دو دسته كردن نمازگزاران نباشد. «2» قرآن كريم مىفرمايد: «وَاذا كُنْتَ فيهِمْ فَاقَمْتَ لَهُمُ الصَّلاةَ فَلْتَقُمْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ مَعَكَ وَلْيَأْخُذُوا اسْلِحَتَهُمْ فَاذا سَجَدُوا فَلْيَكُونُوا مِنْ وَرائِكُمْ وَلْتَأْتِ طائِفَةٌ اخْرى لَمْ يُصَلُّوا فَلْيُصَلُّوا مَعَكَ وَلْيَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَاسْلِحَتَهُمْ ...» «3» و چون (اى پيامبر) ميان مؤمنان (رزمندگان) هستى و براى آنها نماز به پا مى كنى، گروهى از آنها با تو بايستند و سلاحهاى خويش را برگيرند، و چون سجده كردند، عقبدار شما شوند گروهى ديگر كه نماز نخواندهاند، بيايند و با تو نماز گزارند. آنها بايد وسايل دفاعى و سلاحهايشان را (در حال نماز) با خود حمل كنند. بدين ترتيب، امام جماعت، لشكريان را دو دسته كرده، يك گروه را در مقابل دشمن قرار مىدهد دسته دوّم را براى اقتدا كردن به نماز فرا مىخواند و يك ركعت را با اين نمازگزاران خوانده، پس از برخاستن، ركعت دوم را تا آن حدّ طول مىدهد كه گروه ديگرى كه قبلًا در مقابل لشگريان دشمن قرار داشتند، جهت اقتدا به او مىآيند، پس از رسيدن، آن دسته تكبير گفته و با امام به ركوع مىروند و پس از سجود، امام براى تشهد مىنشيند و نماز گزاران جهت انجام دادن ركعت دوم بر خاسته، ركعت دوم را تمام
نام کتاب : اصطلاحات نظامى در فقه اسلامى نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 84