نام کتاب : اصطلاحات نظامى در فقه اسلامى نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 17
1- زنان، به مجرد دستگيرى مملوك و كنيز مىشوند، اگر چه جنگ هنوز پايان نيافته باشد. كودكان نيز در حكم زنان هستند. 2- مردان بالغ اگر اسلام را نپذيرند، كشته مىشوند و امام در شيوه كشتن آنها مخيّر است بين گردن زدن يا قطع كردن دست و پا و رها كردن آنان به همان حال تا بميرند. ولى اگر مردان بعد از پايان جنگ دستگير شوند، كشته نمىشوند، در اين صورت امام (ع) بين سه حكم مخير است. الف- بر اسيران منّت بگذارد و آنان را بدون قيد و شرط آزاد كند. ب- بابت آزادى آنها فديه و سربها بگيرد و آنان را آزاد كند. ج- اسيران را برده و بنده بگيرد كه از آن به «رقيّت» هم تعبير شده است. اگر جنگجويان كافر بعد از دستگير شدن و اسارت مسلمان شوند حكم (تخيير امام در يكى از سه امر مذكور) «1» از آنها ساقط نمىشود. قرآن كريم مىفرمايد: «فَاذا لَقيتُمُ الَّذينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقابِ حَتَّى اذا اثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُّدُوا الْوَثاقَ فَامَّا مَنّاً بَعْدُ وَ امَّا فِداءً حَتَّى تَضَعَ الْحَرْبُ اوْزارَها ...» «2» و هنگامى كه با كافران (جنايت پيشه) در ميدان جنگ روبرو شديد گردنهايشان را بزنيد، و اين كار را همچنان ادامه دهيد تا به اندازه كافى دشمن را در هم بكوبيد؛ در اين هنگام اسيران را محكم ببنديد؛ سپس يا بر آنان منّت گذاريد و (آزادشان كنيد) يا در برابر آزادى از آنان فديه [: غرامت] بگيريد. حكم اسير باغى اگر اهل بغى داراى تشكيلات و مركزيتى هستند كه در صورت آزادى به آن تشكيلات و پايگاه مىپيوندند، جايز است كه اسيران آنان را كشت، ولى اگر تشكيلات ندارند، اسيران يا تشكيلات و مركزيت آنان از بين رفته و ديگر امكان تجمع ندارند،
نام کتاب : اصطلاحات نظامى در فقه اسلامى نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 17