آقْسرایی، جمالالدین محمدبن محمدبن محمدبن فخرالدین رازی (د 791ق/1389م).
ادیب، مفسر و طبیب. وی از خانوادهای ایرانی نژاد بود و مذهب شافعی داشت. به مناسبت
سکونت در آقسرای ترکیه به این نام شهرت یافت. آقسرایی معاصر با سیّدشریف جرجانی
(د 816ق/1413م) بوده است. وی در زمان سلطانمرادخانبن اورخان در مدرسة «زنجیرلی»
در قَرامان که شرط تدریس در آن از حفظ داشتن صحاح جوهری بود، تدریس میکرد.
(بروسهلی، 1/265). در حلقة درس او علما و فضلای بسیاری شرکت میجستند. مشهور است
که شاگردان او برحسب اعتبار به 3 گروه تقسیم میشدند: مبتدیان، که در رکاب استاد در
راه مدرسه متوسبطان که در رواق مدرسه و شاگردان عالی که در داخل مدرسه از وی بهره
میگرفتند. وی به شیوة فلاسفة یونان، گروه نخست را مشّائیون و گروه دوم را رواقیّون
مینامید. او را آثاری بدین شرح است: 1. شرحالایضاح فیالمعانی والبیان، نگاشتة
جلالالدین محمدبن عبدالرحمن قزوینی، معروف به خطیب دمشق (د 739ق/1338م) که آن را
ایضاحالایضاح نامیده است. 2. حاشیه بر شرح ابنساعاتی (فقیه، د 694ق/1295م) بر
مجمعالبحرین و ملتقیالنّهرین، در فروع فقه حنفی. 3. اخلاق جمالی، کتابی در 3
مقاله که برای سلطانیِلْدیرِمْ با یزید نوشته شده و بیانگر اخلاق فرد در ارتباط با
خود، با خانوادة خود، و در رابطه با مردم است. 4. شرحالغایهالقصوی فی
درایهالفتوی، در فروع فقه شافعی، نگاشتة قاضیناصرالدین عبداللهبن عمر بیضاوی (د
685ق/1286م). 5. حاشیه بر تفسیر کشاف زمخشری به نام حواشِ علیالکشاف. 6.
حلالموجز، در طب که شرحی است بر کتاب معروف موجزالقانون نگاشتة علاءالدین علیبن
أبیحزم قوشی، معروف به ابننفیس (د 687ق/1288م). 7. کشفالإعراب، در شرح لباب
(بروسهلی، 1/266) نسخههای خطی از آثار او در دست است.