بÙلال بن Ø±ÙŽØ¨Ø§Ø ، صØابی Ùˆ مؤذّن پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه وآله وسلّم . پدرش از اسیران Øبشه بود (ابن اثیر، 1399Ù€ 1402ØŒ ج 1ØŒ ص 66) Ùˆ خود بلال نیز در طایÙØ© بنی جÙÙ…ÙŽØ ÛŒØ§ سَراة ØŒ Ú©Ù‡ ساکن مکّه بودند، در خانواده ای از بردگان زاده شد (ابن هشام ØŒ ج 1ØŒ ص 505Ø› ابن سعد، ج 3ØŒ ص 232Ø› ابوالÙرج اصÙهانی ØŒ ج 3ØŒ ص 120). چون نام مادرش Øَمامَة بود، به ابن Øمامة نیز شهرت یاÙت (ابن اسØاق ØŒ ص 191Ø› ابن قتیبه ØŒ ص 88Ø› ابن عبدالبرّ، ج 1ØŒ ص 179Ø› ابن Øجر عسقلانی ØŒ ج 1ØŒ ص 327). برخی سال ولادت او را با تولد ابوبکر یکی دانسته اند (ابن سعد، ج 3ØŒ ص 238Ø› ابن عبدالبرّ، همانجا؛ ابن عساکر، ج 10ØŒ ص 475). بنابراین ØŒ ولادت او سال سوم پس از عام الÙیل بوده است . مشهورترین کنیة ÙˆÛŒ ابوعبداللّه بوده Ùˆ کنیه های دیگری نیز برای او ذکر شده است (ابن سعد، ج 3ØŒ ص 232Ø› ابن قتیبه ØŒ همانجا؛ ابن عبدالبرّ، ج 1ØŒ ص 178Ø› ابن ابی Øاتم ،ج 2ØŒ ص 395Ø› طوسی 1380ØŒ ص 8Ø› ابن عساکر، ج 10ØŒ ص 429Ø› نَووی ØŒ قسم 1ØŒ جزء1ØŒ ص 136). نسبتهای او را Øَبشی ØŒ Ù‚Ùرشی Ùˆ تَیمی Ú¯Ùته اند (نووی ØŒ همانجا؛ مزّی ،ج 4ØŒ ص 290). بلال را با قامتی بلند Ùˆ لاغر، رنگ پوستی بسیار گندمگون ØŒ پشتی خمیده ØŒ مویی بلند Ùˆ خاکستری Ùˆ صورتی ظری٠توصی٠کرده اند (ابن سعد، ج 3ØŒ ص 238Ù€ 239Ø› ابن قتیبه ØŒ همانجا؛ ابن عبدالبرّ، ج 1ØŒ ص 180). او از نخستین کسانی بود Ú©Ù‡ اسلام اختیار کرد (ابن سعد، ج 4ØŒ ص 215Ø› ابن Øنبل ØŒ ج 1ØŒ ص 404Ø› طبری ØŒ ج 2ØŒ ص 315Ø› ابن عبدربّه ØŒ ج 3ØŒ ص 355) Ùˆ در این راه شکنجه های Ùراوانی از Ú©Ùّار مکّه ØŒ بویژه اÙمَیَّة بن خَلَ٠، دید ولی از دین خود دست برنداشت (ابن هشام ØŒ ج 1ØŒ ص 210Ù€ 211Ø› طبری ØŒ ج 2ØŒ ص 452Ø› ابونÙعَیم ØŒ ج 1ØŒ ص 148). وَرَقة بن نَوْÙÙŽÙ„ از جمله کسانی بود Ú©Ù‡ شاهد شکنجه شدن او بود Ùˆ معترض بدان Ø› Ùˆ ابیاتی نیز دراین باره از او نقل شده است (ابن اسØاق ØŒ ص 190Ø› ابن هشام ØŒ ج 1ØŒ ص 211Ø› ابوالÙرج اصÙهانی ØŒ ج 3ØŒ ص 120Ù€121). عمّار یاسر نیز در ابیاتی بلال را Ù…Ø¯Ø Ú¯Ùته Ùˆ زØماتش را ستوده است (ابن اسØاق ØŒ ص 190Ù€ 191). از بلال در زمرة «نجبا» Ùˆ «رÙقا»ی پیامبراکرم یاد شده است (ابن Øنبل ØŒ ج 1ØŒ ص 148Ø› ابن عساکر، ج 10ØŒ ص 452). او خزانه دار بیت المال پیامبر هم بود (ابن اثیر، 1970Ù€1973ØŒ ج 1ØŒ ص 243) Ùˆ در تمامی جنگها همراه آن Øضرت بود (ابن سعد، ج 3ØŒ ص 239Ø› ابن عبدالبرّ، ج 1ØŒ ص 178Ø› ابن عساکر، ج 10ØŒ ص 433). در جنگ بدر * ØŒ به اشارة بلال ØŒ امیّة بن خل٠و Ùرزندش به دست مسلمانان کشته شدند (ابن هشام ØŒ ج 1ØŒ ص 531Ø› طبری ØŒ ج 2ØŒ ص 452Ù€453) Ùˆ به نقل برخی ØŒ امیّه را خود بلال در جنگ بدر به قتل رساند (ابن عبدالبرّ، ج 1ØŒ ص 182Ø› ابن اثیر، 1970Ù€1973ØŒ همانجا؛ همو، 1399Ù€1402ØŒ ج 2ØŒ ص 127Ù€ 128). گروهی بلال را آزاد شدة ابوبکر Ù…ÛŒ دانند، ولی این امر از جهت تاریخی مسلّم نیست ØŒ زیرا ابوجعÙر اسکاÙÛŒ ØŒ استاد ابن ابی الØدید، از واقدی ØŒ ابن اسØاق Ùˆ دیگران نقل کرده است Ú©Ù‡ بلال را پیامبر آزاد کرد (ابن ابی الØدید، ج 13ØŒ ص 273Ø› تستری ØŒ ج 2ØŒ ص 393). شیخ طوسی (1380ØŒ همانجا) Ùˆ ابن شهرآشوب (ج 1ØŒ ص 171) نیز بلال را آزاد شدة پیامبر معرّÙÛŒ کرده اند؛و نقل این جمله از پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه Ùˆ آله وسلّم Ú©Ù‡ «اگر ثروتی داشتم ØŒ بلال را Ù…ÛŒ خریدم Ùˆ آزادش Ù…ÛŒ ساختم » (ابن عبدالبرّ، ج 1ØŒ ص 181Ø› ابن اثیر، 1970Ù€1973ØŒ همانجا؛ ذهبی ØŒ ج 1ØŒ ص 352) با واقعیت تاریخی سازگار نیست Ø› برای اینکه خدیجه * تمامی ثروت خود را در اختیار پیامبر نهاده بود تا در راه خدا به کار برد؛ Ùˆ بعلاوه توان اقتصادی ابوبکر چنان نبود Ú©Ù‡ بتواند بردگان زیر شکنجه ØŒ از جمله بلال ØŒ را خریداری Ùˆ آزاد کند ( رجوع کنید به عاملی ØŒ ج 2ØŒ ص 36Ù€ 38ØŒ 277Ù€283Ø› نیز دربارة اختلاÙات روایی در این خصوص رجوع کنید به ابن هشام ØŒ ج 1ØŒ ص 211Ø› ابن عبدالبرّ، ج 1ØŒ ص 181Ø› ابن اثیر، 1399Ù€1402ØŒ ج 2ØŒ ص 66Ù€ 67Ø› ذهبی ØŒ همانجا). به هرØال ØŒ بلال پس از آزادی به جمع مسلمانان پیوست Ùˆ نخستین مؤذّن اسلام گشت Ùˆ در سÙر Ùˆ Øضر پیامبر را همراهی نمود (ابن اسØاق ØŒ ص 299Ø› ابن سعد، ج 2ØŒ ص 136Ù€137ØŒ 177Ù€ 179ØŒ ج 3ØŒ ص 234Ø› ابن اثیر، 1970Ù€ 1973ØŒ همانجا). بلال در Øدیثی طولانی ØŒ Ùضیلت اذان را از پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه وآله وسلّم روایت کرده است (ابن بابویه ØŒ 1400ØŒ ص 175Ù€ 178Ø› همو، 1401ØŒ ج 1ØŒ ص 189Ù€194Ø› Ùتّال نیشابوری ØŒ ج 2ØŒ ص 343Ù€345). در روز ÙØªØ Ù…Ú©Ù‘Ù‡ نیز بلال به دستور پیامبر اکرم ØŒ بر Ùراز کعبه شد Ùˆ اذان Ú¯Ùت Ú©Ù‡ بسیار باشکوه بود، Ùˆ Ú©Ùّار مکّه از این واقعه بسیار ناراØت شدند (طبرسی ØŒ ج 5ØŒ ص 136Ø› ابن عساکر، ج 10ØŒ ص 466Ø› قطب راوندی ØŒ ج 1ØŒ ص 97Ù€ 98ØŒ 163Ù€164). بلال پس از رØلت پیامبر صلّی اللّه علیه وآله وسلّم ØŒ جز در چند مورد، برای اØدی اذان Ù†Ú¯Ùت (ابن سعد، ج 3ØŒ ص 236Ù€237Ø› ابن قتیبه ØŒ همانجا؛ ابن بابویه ØŒ 1401ØŒ ج 1ØŒ ص 184Ø› Ù…Ùید، ص 73Ø› قس ابن عبدالبرّ، ج 1ØŒ ص 180Ù€181Ø› صÙدی ØŒ ج 10ØŒ ص 276). یکی از موارد اذان Ú¯Ùتن بلال پس از Ùوت رسول خدا، به درخواست Øضرت Ùاطمه سلام اللّه علیها بود، ولی چون آن Øضرت به یاد مصائب پس از Ùوت پدر اÙتاد Ùˆ از شدت ناراØتی تاب نیاورد، بلال بناچار اذان را ناتمام رها کرد (ابن بابویه ،همان ØŒ ج 1ØŒ ص 194). دیگربار، زمانی بود Ú©Ù‡ بلال برای زیارت قبر پیامبر اکرم به مدینه آمد Ùˆ Øسنین علیهماالسلام ازاو درخواست کردند Ú©Ù‡ اذان بگوید، Ùˆ او نیز پذیرÙت Ø› این Øادثه سخت شورانگیز بود Ùˆ مدینه را تØت تأثیر قرار داد (ابن اثیر، 1970Ù€1973ØŒ ج 1ØŒ ص 244Ù€245Ø› نووی ØŒ همانجا؛ مزّی ج 4ØŒ ص 289). آخرین بار زمانی بود Ú©Ù‡ خلیÙØ© دوم از مدینه به شام رÙت (بنا به Ú¯Ùتة طبری در سال 17) Ùˆ در منطقة جابÙیَه به درخواست مسلمانان ØŒ از بلال خواست Ú©Ù‡ اذان بگوید؛ او نیز پذیرÙت Ùˆ همگان به یاد دوران رسول خدا، سخت گریستند (ابن قتیبه ØŒ همانجا؛ طبری ØŒ ج 4ØŒ ص 65Ù€66Ø› ابن عساکر، ج 10ØŒ ص 470Ù€471). در بارة اینکه چرا بلال ØŒ پس از Ùوت پیامبراکرم دیگر اذان Ù†Ú¯Ùت ØŒ Ùˆ از مدینه به شام رÙت ØŒ بیشتر منابع به مسئلة درک Ùضیلت جهاد Ùˆ پیوستن به مجاهدان اشاره کرده اند، Ùˆ زمان آن را در Øکومت ابوبکر (ابن سعد، همانجا؛ ابن قتیبه ØŒ همانجا؛ ابونعیم ØŒ ج 1ØŒ ص 150Ù€151Ø› ابن عبدالبرّ، ج 1ØŒ ص 181) یا در Øکومت عمربن خطّاب دانسته اند (ابن عبدالبرّ، ج 1ØŒ ص 180Ù€ 181Ø› ابن عساکر، ج 10ØŒ ص 467Ø› ابن اثیر، 1970Ù€1973ØŒ ج 1ØŒ ص 244). ولی از Øضور بلال در جنگها Ùˆ ÙتوØات ØŒ یادی نشده است (امین ØŒ ج 3ØŒ ص 605)Ø› Ùˆ از برخی نقلها برمی آید Ú©Ù‡ او در مقام اعتراض به Øوادثی Ú©Ù‡ پیش آمده بود به شام رÙته است (نوری ØŒ ص 379Ø› قمی ØŒ ج 1ØŒ ص 104Ù€ 105). بلال راوی Øدیث نیز بود، Ùˆ جماعتی از صØابه Ùˆ تابعان از او Øدیث نقل کرده اند (ابن سعد، ج 7ØŒ ص 509Ø› ابن ابی Øاتم ØŒ همانجا؛ ابن عبدالبرّ، ج 1ØŒ ص 180ØŒ ابن عساکر، ج 10،ص 429ØŒ 435Ø› ابن اثیر، 1970Ù€1973ØŒ همانجا؛ نووی ØŒ قسم 1ØŒ جزء 1ØŒ ص 136Ù€137Ø› مزّی ØŒ ج 4ØŒ ص 288Ù€289). ابن عساکر (ج 10ØŒ ص 430Ù€431) Ùˆ ابن اثیر (همان ØŒ ج 1ØŒ ص 245) پاره ای از اØادیث منقول از او را آورده اند، Ú©Ù‡ در جمع ØŒ 44 Øدیث است (ذهبی ØŒ ج 1ØŒ ص 360) Ú©Ù‡ در هر شش کتاب صØÛŒØ Ø§Ù‡Ù„ سنّت (صØØ§Ø Ø³ØªÙ‘Ù‡ ) به نقل از او ذکر شده است (صÙدی ØŒ همانجا). پیامبر اکرم در مدینه میان بلال Ùˆ ابو رویØØ© عبدالله بن عبدالرØمان خَثعَمی قرار برادری نهاد (ابن هشام ØŒ ج 1ØŒ ص 355) Ùˆ نام آن دو در یک دیوان ثبت گشت ØŒ Ùˆ به Ú¯Ùتة ابن هشام تا زمان ÙˆÛŒ دیوان Øبشه Ùˆ خَثعَم یکی بوده است (ج 1ØŒ ص 356Ø› ابن قتیبه ØŒ همانجا). برخی نیز پیمان برادری او را با عÙبَیدة بن الØارث (ابن سعد، ج 3ØŒ ص 51Ø› ابن عبدالبرّ، ج 1ØŒ ص 178) Ùˆ یا با ابوعÙبَیدَة بن Ø§Ù„Ø¬ÙŽØ±Ù‘Ø§Ø (نووی ØŒ قسم 1ØŒ جزء1ØŒ ص 136Ø› ابن Øجر عسقلانی ØŒ ج 1ØŒ ص 326) ذکر کرده اند. بلال صاØب Ùرزند نشد (ابن عساکر، ج 10ØŒ ص 431Ø› ابن اثیر، 1970Ù€1973ØŒ همانجا). بیشتر منابع تاریخ درگذشت او را سال 20 در دمشق ذکر کرده اند (ابن سعد، ج 3ØŒ ص 238Ø› ابن قتیبه ØŒ همانجا؛ طبری ØŒ ج 4ØŒ ص 112Ø› خطیب بغدادی ØŒ ج 1ØŒ ص 184) ولی سالهای 17ØŒ18 Ùˆ 21 نیز ذکر شده است (طوسی ØŒ 1380ØŒ همانجا، ابن عبدالبرّ، ج 1ØŒ ص 179Ø› ابن عساکر، ج 10ØŒ ص 433ØŒ 476Ù€479Ø› ابن اثیر، همانجا) Ùˆ در پاره ای منابع ØªØµØ±ÛŒØ Ø´Ø¯Ù‡ است Ú©Ù‡ به بیماری طاعون از دنیا رÙته است (طوسی ØŒ همانجا؛ ابن عساکر، ج 10ØŒ ص 476Ø› مزّی ØŒ ج 4ØŒ ص 290Ø› ابن Øجر عسقلانی ØŒ ج 1ØŒ ص 327). بنابر مشهور در باب الصغیر دمشق مدÙون است (طوسی ØŒ همان ØŒ ص 9Ø› ابن سعد؛ ابن عبدالبرّ؛ ابن عساکر، همانجاها). برخی نیز مدÙÙ† او را در باب کَیْسان داریّا Ùˆ باب الاربعین Øلب دانسته اند (ابن عساکر، ج 10ØŒ ص 480Ø› ابن اثیر، همانجا؛ نووی ØŒ قسم 1ØŒ جزء1ØŒ ص 137Ø› ذهبی ØŒ ج 1ØŒ ص 359Ù€360)ØŒ ولی مزّی (ج 4ØŒ ص 291) اØتمال Ù…ÛŒ دهد کسی Ú©Ù‡ در Øلب مدÙون است خالد برادر بلال باشد. سن او را به هنگام ÙˆÙات بیش از 60 ذکر کرده اند Ú©Ù‡ در پاره ای منابع 63ØŒ 64 Ùˆ 70 نیز ذکر شده است (ابن عبدالبرّ؛ نووی ØŒ همانجاها؛ مزّی ØŒ ج 4ØŒ ص 290). از پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه وآله وسلّم اØادیث Ùراوانی در جلالت قدر او وارد شده است ØŒ از جمله : بلال از سابقان Ùˆ پیشی گیرندگان در اسلام بود (ابن سعد، ج 3ØŒ ص 232Ø› ابونعیم ØŒ ج 1ØŒ ص 149)Ø› او سید مؤذّنان است (ابونعیم ØŒ ج 1ØŒ ص 147Ø› ذهبی ØŒ ج 1ØŒ ص 355)Ø› بهشت مشتاق سه تن است : علی ØŒ عمّار Ùˆ بلال (ابن عساکر، ج 10ØŒ ص 451Ø› صÙدی ØŒ ج 10ØŒ ص 276)Ø› سه تن از سیاهان از سادات بهشت اند: لقمان Øکیم ØŒ نجاشی Ùˆ بلال (ابن عساکر، ج 10ØŒ ص 462) Ùˆ نیز دعای پیامبر صلّی اللّه علیه وآله وسلّم در ØÙ‚ اوبه جهت یاری دادن به Øضرت Ùاطمه علیهاالسلام در کار منزل است (ورّام ØŒ ج 2ØŒ ص 230). Øضرت علی علیه السلام نیز بلال را از سابقان در اسلام دانسته (ابن بابویه ØŒ 1362 Ø´ ØŒ ج 1ØŒ ص 312Ø› Ùتّال نیشابوری ØŒ ج 2ØŒ ص 307) Ùˆ اخلاص Ùˆ تهذیب Ù†Ùس او را ستوده است (ابن Ùهد Øلّی ØŒ ص 27). امام سجاد علیه السلام نیز در Ù…Ø¯Ø Ø¨Ù„Ø§Ù„ Ùˆ نقل اØتجاج او با مخالÙان دربارة Ùضائل امیرالمؤمنین علیه السلام ØŒ مطالبی بیان داشته است ( رجوع کنید به تÙسیر امام Øسن عسکری علیه السلام ØŒ ص 621Ù€623). امام صادق علیه السلام بلال را Â«Ø¹Ø¨Ø¯ØµØ§Ù„Ø Â» (کشّی ØŒ ص 39) Ùˆ دوستدار اهل بیت نامیده است (Ù…Ùید، ص 73). به نقل Ù…Ùسّران ØŒ در شأن بلال Ùˆ یاران او چندین آیه نازل شده است ( رجوع کنید به نساء: 69ØŒ ابن شهرآشوب ØŒ ج 3ØŒ ص 87Ø› انعام : 52ØŒ طوسی ØŒ 1409ØŒ ج 4ØŒ ص 144Ø› زمخشری ØŒ ج 2ØŒ ص 27Ø› طبرسی ØŒ ج 2ØŒ ص 305Ù€306Ø› Ùخررازی ØŒ ج 12ØŒ ص 234Ø› Ù†ØÙ„ : 107ØŒ زمخشری ØŒ ج 2ØŒ ص 636Ø› طبرسی ØŒ ج 3ØŒ ص 387Ù€ 388Ø› ابوالÙØªÙˆØ Ø±Ø§Ø²ÛŒ ØŒ ج 7ØŒ ص 149Ø› Ù†ØÙ„ : 110ØŒ ابن سعد، ج 3ØŒ ص 248Ø› طوسی ØŒ همان ØŒ ج 6ØŒ ص 431Ø› Ú©Ù‡Ù : 28ØŒ صÙدی ØŒ ج 10ØŒ ص 276Ø› Øجرات : 11 Ùˆ 12ØŒ زمخشری ØŒ ج 4ØŒ ص 370Ø› ابوالÙØªÙˆØ Ø±Ø§Ø²ÛŒ ØŒ ج 10ØŒ ص 253Ø› طبرسی ØŒ ج 5ØŒ ص 136Ø› ابن عساکر، ج 10ØŒ ص 466). منابع : ابن ابی الØدید، Ø´Ø±Ø Ù†Ù‡Ø¬ البلاغة ØŒ چاپ Ù…Øمد ابوالÙضل ابراهیم ØŒ قاهره 1385Ù€1387/1965Ù€1967ØŒ چاپ اÙست بیروت ( بی تا. ) Ø› ابن ابی Øاتم ØŒ کتاب Ø§Ù„Ø¬Ø±Ø Ùˆ التعدیل ØŒ Øیدرآباددکن 1371Ù€1373/ 1952Ù€ 1953ØŒ چاپ اÙست بیروت ( بی تا. ) Ø› ابن اثیر، اسدالغابة ÙÛŒ معرÙØ© الصØابة ØŒ چاپ Ù…Øمد ابراهیم بنا Ùˆ Ù…Øمد اØمد عاشور، قاهره 1970Ù€ 1973Ø› همو، الکامل ÙÛŒ التاریخ ØŒ بیروت 1399Ù€1402/ 1979Ù€1982Ø› ابن اسØاق ØŒ کتاب السیرة ØŒ چاپ سهیل زکار، بیروت 1398Ø› ابن بابویه ØŒ امالی الصدوق ØŒ بیروت 1400/1980Ø› همو، کتاب الخÙصال ØŒ چاپ علی اکبر غÙاری ØŒ قم 1362 Ø´ Ø› همو، من لایØضره الÙقیه ØŒ چاپ علی اکبر غÙاری ØŒ بیروت 1401Ø› ابن Øجر عسقلانی ØŒ الاصابة ÙÛŒ تمییز الصØابة ØŒ چاپ علی Ù…Øمد بجاوی ØŒ بیروت 1412/1992Ø› ابن Øنبل ØŒ مسندالامام اØمدبن Øنبل ØŒ بیروت ( بی تا. ) Ø› ابن سعد، الطبقات الکبری ØŒ بیروت 1405/1985Ø› ابن شهرآشوب ØŒ مناقب آل ابی طالب ØŒ چاپ هاشم رسولی Ù…Øلاتی ØŒ قم ( 1379 ) Ø› ابن عبدالبرّ، الاستیعاب ÙÛŒ معرÙØ© الاصØاب ØŒ چاپ علی Ù…Øمد بجاوی ØŒ قاهره ( 1380/1960 ) Ø› ابن عبدربّه ØŒ العÙقد الÙَرید ØŒ ج 3ØŒ چاپ عبدالمجید ترØینی ØŒ بیروت 1407/1987Ø› ابن عساکر، تاریخ مدینة دمشق ØŒ ج 10ØŒ چاپ علی شیری ØŒ بیروت 1415/ 1995Ø› ابن Ùهد Øلّی ØŒ عدّة الدّاعی Ùˆ نَجاØ٠السَّاعی ØŒ چاپ اØمد موØدی قمی ØŒ بیروت 1407/ 1987Ø› ابن قتیبه ØŒ کتاب المعار٠، چاپ Ùردیناند ووستنÙلد، گوتینگن 1850Ø› ابن هشام ØŒ السیرة النبویة ØŒ چاپ سهیل زکار، بیروت 1412/1992Ø› Øسین بن علی ابوالÙØªÙˆØ Ø±Ø§Ø²ÛŒ ØŒ تÙسیر Ø±ÙˆØ Ø§Ù„Ø¬Ùنان Ùˆ Ø±ÙˆØ Ø§Ù„Ø¬ÙŽÙ†Ø§Ù† ØŒ چاپ ابوالØسن شعرانی Ùˆ علی اکبر غÙاری ØŒ تهران 1382Ù€1387Ø› علی بن Øسین ابوالÙرج اصÙهانی ØŒ الاغانی ØŒ بیروت ( بی تا. ) Ø› اØمدبن عبدالله ابونÙعَیم ØŒ Øلیة الاولیاء Ùˆ طبقات الاصÙیاء ØŒ بیروت 1387/1967Ø› Ù…Øسن امین ØŒ اعیان الشیعة ØŒ چاپ Øسن امین ØŒ بیروت 1403/1983Ø› Ù…Øمد تقی تستری ØŒ قاموس الرجال ØŒ قم 1410Ø› Øسن بن علی (ع )ØŒ امام یازدهم ØŒ التÙسیر ØŒ قم 1409Ø› اØمدبن علی خطیب بغدادی ØŒ تاریخ بغداد ØŒ بیروت ( بی تا. ) Ø› Ù…Øمدبن اØمد ذهبی ØŒ سیراعلام النبلاء ØŒ ج 1ØŒ چاپ Øسین اسد، بیروت 1402/1982Ø› Ù…Øمودبن عمر زمخشری ØŒ الکشّا٠، چاپ مصطÙÛŒ Øسین اØمد، بیروت 1406Ø› خلیل بن ایبک صÙدی ØŒ کتاب الواÙÛŒ بالوÙیات ØŒ ج 10ØŒ چاپ جاکلین سوبله Ùˆ علی عمارة ØŒ ویسبادن 1400/1980Ø› Ùضل بن Øسن طبرسی ØŒ مجمع البیان ÙÛŒ تÙسیر القرآن ØŒ چاپ اØمد عار٠زین ØŒ صیدا 1333Ù€1356/1914Ù€1937Ø› Ù…Øمدبن جریر طبری ØŒ تاریخ الطبری : تاریخ الامم Ùˆ الملوک ØŒ چاپ Ù…Øمد ابوالÙضل ابراهیم ØŒ بیروت ( 1382Ù€1387/1962Ù€1967 ) Ø› Ù…Øمدبن Øسن طوسی ØŒ التبیان ÙÛŒ تÙسیر القرآن ØŒ چاپ اØمد Øبیب قصیر عاملی ØŒ قم 1409Ø› همو، رجال الطوسی ØŒ نج٠1380/ 1961Ø› جعÙر مرتضی عاملی ØŒ الصØÛŒØ Ù…Ù† سیرة النبی الاعظم صلی اللّه علیه Ùˆ آله وسلّم ØŒ قم 1403Ø› Ù…Øمدبن Øسن Ùتّال نیشابوری ØŒ روضة الواعظین ØŒ چاپ Øسین اعلمی ØŒ بیروت 1406/1986Ø› Ù…Øمدبن عمر Ùخررازی ØŒ التÙسیر الکبیر ØŒ قاهره ( بی تا. ) ØŒ چاپ اÙست تهران ( بی تا. ) Ø› سعیدبن هبة اللّه قطب راوندی ØŒ الخرائج Ùˆ Ø§Ù„Ø¬Ø±Ø§Ø¦Ø ØŒ قم 1409Ø› عباس قمی ØŒ سÙینة البÙØار ÙÛŒ مدینة الØÚ©Ù… Ùˆ الا ´ثار ØŒ بیروت ( بی تا. ) Ø› Ù…Øمدبن عمرکشّی ØŒ اختیار معرÙØ© الرجال ØŒ ( تلخیص ) Ù…Øمدبن Øسن طوسی ØŒ چاپ Øسن مصطÙÙˆÛŒ ØŒ مشهد1348 Ø´ Ø› یوس٠بن عبدالرØمان Ù…Ùزّی ØŒ تهذیب الکمال ÙÛŒ اسماء الرجال ØŒ چاپ بÙشار عوّاد معرو٠، بیروت 1403Ù€ 1405/ 1983Ù€1985Ø› Ù…Øمدبن Ù…Øمد Ù…Ùید، الاختصاص ØŒ چاپ علی اکبر غÙاری ØŒ قم ( بی تا. ) Ø› Øسین بن Ù…Øمد تقی نوری ØŒ Ù†ÙŽÙَس٠الرØÙ…'Ù† ÙÛŒ Ùضائل سلمان (رض ) ØŒ چاپ جواد قیومی ØŒ تهران 1369 Ø´ Ø› ÛŒØیی بن شر٠نووی ØŒ تهذیب الاسماء Ùˆ اللغات ØŒ تهران ( بی تا. ) Ø› مسعودبن عیسی وَرّام ØŒ تنبیه الخواطر Ùˆ نزهة النواظر ØŒ تهران ( 1376 ) . / باقر قربانی زرّین /