تعداد: قنوت در همۀ نمازها [3] جز نماز آيات (←نماز آيات)، عيد و جمعه
(← نماز جمعه) و نماز وتر
(←نماز وتر) يك بار خوانده
مىشود. در نماز آيات، پنج قنوت مستحب است؛ چنان كه اكتفا به دو يا يك قنوت نيز جايز
است. [4] در نماز جمعه دو قنوت [5] و در نماز عيد در دو ركعت نُه قنوت؛ پنج قنوت
در ركعت اول و چهار قنوت در ركعت دوم. [6]
محل: به قول مشهور، محل قنوت در نمازها - جز آنچه استثنا شده
- در ركعت دوم، پس از قرائت و قبل از ركوع است. [7] برخى آن را پس از ركوع نيز
جايز دانستهاند؛ هرچند قبل از ركوع افضل است. [8]
قنوت در نماز جمعه، در ركعت اول، پيش از ركوع و در ركعت دوم
پس از ركوع خوانده مىشود. [9]
به قول برخى، در نماز وتر - كه يك ركعت است - دو قنوت؛ يكى
قبل و ديگرى بعد از ركوع خوانده مىشود. [10]
در نماز آيات، در صورت خواندن پنج قنوت، قنوتها قبل از رفتن
به ركوع دوم، چهارم، ششم، هشتم و دهم پس از قرائت و در صورت خواندن دو قنوت، قبل
از رفتن به ركوع پنجم و دهم و در صورت خواندن يك قنوت، پيش از رفتن به ركوع دهم
خوانده مىشود. [11]
چگونگى: در قنوت، لفظ خاصى معتبر نيست؛ بلكه جايز است هر
دعايى كه مشتمل بر حرام نباشد، خوانده شود؛ خواه براى دنيا باشد يا آخرت؛ ليكن
افضل و مستحب آن است كه ذكرها و دعاهاى وارد شده؛ بويژه كلمات فرج خوانده شود و
افضلِ دعاها، دعاهايى است كه در قرآن كريم آمده است. به لحاظ كميت نيز مطلق ذكر و
دعا كفايت مىكند، حتى در حدّ سه بار گفتن سبحان اللّٰه يا يك بار صلوات.
[12]
آيا قنوت به غير عربى صحيح و جايز است يا نه؟ مسئله محل
اختلاف است.