در فقّاع دو چيز شرط است: يكى گرفته شدن از جو و ديگرى جوشيدن با صدق عنوان فقّاع
بر آن.
احكامى كه بر
فقّاع بار مىشود بر نوشابه فاقد يكى از دو شرط ياد شده بار نمىشود، مگر آنكه مست
كننده باشد.[1] از عنوان ياد شده در باب طهارت و اطعمه و اشربه سخن گفتهاند.
حكم: فقّاع در
حكم ملحق به خمر است( خمر)؛ از اين رو، نوشيدن آن حرام و بنابر قول به نجاست خمر،
نجس است.[2] حكم ياد شده نسبت به فقّاعى كه خود به خود جوش آمده قطعى و اتفاقى است؛
ليكن نسبت به فقّاعى كه با پختن به جوش آمده اختلاف است. برخى تصريح به اختصاص به
مورد اول كردهاند.[3]
حرمت و نجاست
فقّاع اختصاص به صورت مست كننده بودن آن ندارد؛ بلكه شامل فقّاعى كه مست كننده
نيست نيز مىشود.[4]
آب جويى كه
امروزه به آن ماء الشعير گفته مىشود، پاك و حلال است[5] (ماء الشعير).