كلمات آنان در عدم بطلان نماز به فعل كثير از روى سهو مطلق است. اين نظر به
مشهور[15]اصحاب16 و ظاهر اصحاب17 نسبت داده شده است؛ بلكه برخى تصريح به عدم بطلان
به نحو مطلق كردهاند[18]
بعضى فقها
ارتكاب هر عملى از غير جنس نماز ـ جز آنچه بر جواز آن نصّى وارد شده است ـ را موجب
بطلان نماز دانستهاند؛ مصداق فعل كثير باشد يا نباشد؛ صورت نماز را برهم زند يا
نزند.[19]
[1]مدارك الاحكام 3/ 466 ؛ كتاب الصلاة (نائينى) 2/ 168
[2] مجمع الفائدة 3/ 69
[3] غنائم الايام 3/ 244
[4] كتاب السرائر 1/ 238 ؛ المعتبر 2/ 255 ؛
منتهى المطلب 5/ 293 ؛ ذكرى الشيعة 4/ 6 ـ 7 ؛ غاية المراد 1/ 192 ؛ مجمع الفائدة
3/ 69 ؛ مدارك الاحكام 3/ 466
فعل مباشرى: كار انجام گرفته به طور مستقيم و بدون واسطه؛
مقابل فعل تسبيبى ( تسبيب)/ كار نيابت ناپذير، مانند نمازهاى روزانه( مباشرت).
فقّاع
فُقّاع: نوعى نوشابه.
در اينكه فقّاع
عبارت است از نوشابه برگرفته شده از جو به گونه مخصوص يا شامل نوشابه تهيه شده از
كشمش، گندم و غير آن كه در عرف به آن فقّاع گويند نيز مىشود، دو احتمال مطرح است.
ديدگاه بيشتر فقها احتمال نخست است.
مقصود از گونه
مخصوص آن است كه جو را در آب بخيسانند، چند روز آن را رها كنند تا به جوش آيد و
روى آن كف بسته شود يا كمى آن را بپزند، سپس رها كنند تا اين گونه شود. بنابر اين،