رهن و اشياى
فاسد شدنى: اگر چيزى فاسد شدنى را گرو بگذارند، در صورتى كه تا زمان اداى دين،
سالم مىماند، رهن صحيح است؛ اما اگر تا آن زمان فاسد مىشود، چنانچه نگهدارى و
اصلاح آن با خشك كردن و مانند آن، امكان پذير باشد، در اين فرض نيز رهن صحيح است و
بر گروگذار واجب است نسبت به اصلاح آن اقدام كند. همچنين است اگر در قرارداد رهن،
شرط فروختن آن ـ قبل از سر رسيد دين و فاسد شدن آن ـ شود؛ اما اگر شرط عدم فروش آن
قبل از سررسيد دين شود، رهن باطل است و اگر هيچ كدام، از فروش و عدم فروش، شرط
نشود، آيا رهن صحيح است و مالك هنگام خوف فاسد شدن مال رهنى آن را فروخته و پولش
را رهن قرار مىدهد يا در اين صورت نيز رهن باطل مىباشد؟ اختلاف است.[14]
پيدا كردن
اشياى فاسد شدنى: اگر كسى شىء فاسد شدنى را پيدا كند، مىتواند قيمت آن را بر
عهده گرفته و از آن استفاده كند، سپس نسبت به پيدا كردن صاحبش اقدام
نمايد[15](تعريف).
فساد عقيده:
برخى قدما استحقاق فرزند بزرگ ميّت نسبت به حبوه( حبوه) را مشروط به عدم فساد
عقيده او دانستهاند.[16]
بسيارى از فقها
شرط پذيرش روايت را وثاقت راوى دانستهاند. بنابر اين، اگر راوى فاسد العقيده
باشد، ليكن در نقل روايت، ثقه و مورد اطمينان باشد، روايتش پذيرفته است[17]( خبر
واحد).
مفسده داشتن
تصرفات ولىّ: تصرفات ولىّ، همچون پدر و جدّ پدرى در اموال مولّى عليهم؛ اعم از
نابالغ و ديوانه منوط به عدم مفسده است. بنابر اين، تصرفى كه در آن بيم از بين
رفتن مال يا زيان ديدن مولّى عليهم مىرود، جايز نخواهد بود[18]( ولايت).
تبعيت احكام از
مصالح و مفاسد: از ديدگاه شيعه احكام شريعت تابع مصالح و مفاسد است؛ بدين معنا كه
شارع مقدس به كارى امر نمىكند مگر آنكه براى بندگان مصلحتى در آن باشد و بندگان
را از كارى بازنمىدارد، مگر به جهت مفسدهاى كه در آن وجود دارد(حكمت).