ليكن غير آنان از فقها كه متعرض بحث شدهاند، هيچ كدام جمع را حرام ندانستهاند؛
هرچند قائل به كراهت آن شدهاند[5]
آيا حرمت يا
كراهت جمع شامل همه فرزندان حضرت فاطمه عليها السّلام مىشود، هرچند نسبت آنان از
طرف مادر باشد يا اختصاص به فرزندانى دارد كه از طرف مادر و پدر و يا پدر منتسب به
آن حضرتاند؟ جمعى قول دوم را برگزيدهاند.[6] برخى نيز قائل به قول نخست شدهاند.[7]
بنابر قول به
حرمت، آيا علاوه بر حرمت، عقد نيز باطل است يا عقد صحيح مىباشد؟ مسئله محل اختلاف
است.[8]
وقف: مالى كه
بر علويان وقف شده؛ اعم از فاطمى و غير فاطمى است و همه به طور مساوى از آن
بهرهمند مىگردند.[9]
فاقد طهورين به
كسى اطلاق مىشود كه نه براى وضو و غسل آب در اختيار دارد و نه براى تيمّم خاك و
مانند آن از آنچه تيمّم بر آن صحيح است.[1] از احكام آن در باب صلات و صوم سخن
گفتهاند.
حكم تكليفى: در
وظيفه فاقد طهورين نسبت به نماز اختلاف است. برخى، نماز را ساقط دانسته و
گفتهاند: نماز مطلقا؛ اعم از ادا و قضا بر فاقد طهورين واجب نيست.[2] برخى اداى
نماز را ساقط دانسته؛ ليكن قضاى آن را پس از بر طرف شدن عذر واجب دانستهاند.[3] اين
قول به مشهور متأخران[4]بلكه مشهور فقها[5] نسبت داده شده است.
برخى گفتهاند:
بر فاقد طهورين واجب است به مقدار نماز ذكر خدا بگويد و اين عمل از نماز؛ اعم از
ادا و قضا كفايت مىكند؛ اما اگر به مقدار نماز ذكر نگويد، قضاى نماز بر او واجب
خواهد بود.[6]