responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 639
ليكن غير آنان از فقها كه متعرض بحث شده‌اند، هيچ كدام جمع را حرام ندانسته‌اند؛ هرچند قائل به كراهت آن شده‌اند[5]

آيا حرمت يا كراهت جمع شامل همه فرزندان حضرت فاطمه عليها السّلام مى‌شود، هرچند نسبت آنان از طرف مادر باشد يا اختصاص به فرزندانى دارد كه از طرف مادر و پدر و يا پدر منتسب به آن حضرت‌اند؟ جمعى قول دوم را برگزيده‌اند.[6] برخى نيز قائل به قول نخست شده‌اند.[7]

بنابر قول به حرمت، آيا علاوه بر حرمت، عقد نيز باطل است يا عقد صحيح مى‌باشد؟ مسئله محل اختلاف است.[8]

وقف: مالى كه بر علويان وقف شده؛ اعم از فاطمى و غير فاطمى است و همه به طور مساوى از آن بهره‌مند مى‌گردند.[9]


[1]منهاج الصالحين (خويى) 1/ 348

[2] مستمسك العروة 14/ 262

[3] الرسائل الفقهية (وحيد بهبهانى) 1/ 167 ؛ جواهر الكلام 29/ 392

[4] الدرر النجفية 1/ 235 ـ 248

[5] جواهر الكلام 29/ 392 ؛ العروة الوثقى 5/ 561 ؛ مستمسك العروة 14/ 262 ؛ منهاج المؤمنين 2/ 218 ؛ صراط النجاة 2/ 356 ؛ مهذب الاحكام 24 / 165

[6] العروة الوثقى 5 / 561

[7] موسوعة الخوئى 32/ 364

[8] العروة الوثقى 5/ 562

[9] كتاب السرائر 3/ 163 .

فاقد تميز تمييز

فاقد طهورين

فاقد طَهورَين: فاقد آب و خاك.

فاقد طهورين به كسى اطلاق مى‌شود كه نه براى وضو و غسل آب در اختيار دارد و نه براى تيمّم خاك و مانند آن از آنچه تيمّم بر آن صحيح است.[1] از احكام آن در باب صلات و صوم سخن گفته‌اند.

حكم تكليفى: در وظيفه فاقد طهورين نسبت به نماز اختلاف است. برخى، نماز را ساقط دانسته و گفته‌اند: نماز مطلقا؛ اعم از ادا و قضا بر فاقد طهورين واجب نيست.[2] برخى اداى نماز را ساقط دانسته؛ ليكن قضاى آن را پس از بر طرف شدن عذر واجب دانسته‌اند.[3] اين قول به مشهور متأخران[4]بلكه مشهور فقها[5] نسبت داده شده است.

برخى گفته‌اند: بر فاقد طهورين واجب است به مقدار نماز ذكر خدا بگويد و اين عمل از نماز؛ اعم از ادا و قضا كفايت مى‌كند؛ اما اگر به مقدار نماز ذكر نگويد، قضاى نماز بر او واجب خواهد بود.[6]

نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 639
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست