در صورت عروض صَدّ براى عمره گزار در عمره مفرده، با قربانى كردن از احرام
خارج مىشود[22]( صدّ).
ديگر احكام: بر عمره گزار مستحب است تلبيه( تلبيه) را تكرار كند. ديدگاهها
در زمان قطع تلبيه مختلف است؛ هنگام دخول حرم(حرم)؛ هنگام مشاهده كعبه؛ تفصيل بين
كسى كه خارج حرم محرم شده و كسى كه براى احرام از حرم بيرون رفته است كه براى نفر
اول، هنگام دخول حرم و براى نفر دوم، زمان مشاهده كعبه و مخيّر بودن ميان قطع
هنگام دخول حرم و زمان مشاهده كعبه. مشهور قول سوم است.[23]
[1]المعتمد فى شرح المناسك 3/ 198
[2] الوسيلة/ 195 ؛ مستمسك العروة 11/
139
[3] مستند الشيعة 11/ 159 ؛ المعتمد
فى شرح المناسك 3/ 198 ـ 199
[4] الدروس
الشرعية 1/ 338
[5] مسالك الافهام 2/
497 ـ 498 ؛ رسائل آل طوق 2/ 171 ؛ جواهر الكلام 20/ 449 ـ 450 6 كتاب
الحج (شاهرودى) 2/ 147 ـ 151
[7] جواهر
الكلام 20/ 448 ـ 449 ؛ مستمسك العروة 11/ 140 ـ 141 [8]كشف الغطاء 4/ 461 ؛
الحدائق الناضرة 16/ 318 ـ 319 ؛ جواهر الكلام 20/ 462 ـ 466
[9] معتمد العروة
(الحج) 2/ 177 و 202
[10] مناسك حج (مراجع)/ 96 م 173 و102 م 187
[11] معتمد
العروة (الحج) 2/ 202 ـ 204
[12] 204 ـ
205 ؛ مناسك حج (مراجع)/ 96 م173
[13] ارشاد الاذهان 1/ 337 ـ 338 ؛ مستند الشيعة
13 / 119
[14] مختلف الشيعة 4 / 365
[15]
تذكرة الفقهاء 8/ 438 ؛ مناسك حج (مراجع)/ 97 ـ 98 م 176
[16] المبسوط 1/ 337 ؛ المهذب 1/ 222 ؛ مختلف
الشيعة 4/ 155 ؛ جواهرالكلام 20/ 380
[23] كشف اللثام 5/ 285 ـ 286 ؛ مستند الشيعة
11/ 322 ـ 326 .
عمرى
عُمرى: مسلط كردن ديگرى بر عينى جهت
استفاده رايگان از آن در طول عمر.
عمرى در فقه همراه سكنى(سكنى) و رقبى(رقبى) به كار رفته است. واژه عمرى از
عمر گرفته شده و عبارت است از مسلط كردن ديگرى بر عينى از اعيان، همچون خانه و
وسيله نقليه براى استفاده رايگان از آن به مدت عمر خود يا طرف مقابل، با بقاى عين
بر ملك مالك.